charivari

27 híres feldolgozás, amiről talán nem is tudtad, hogy az

2014. június 26. - szabo.kata

Egy jó számot feldolgozni egyáltalán nem ciki. Pláne, ha az előadó beleteszi kicsit magát is és ad hozzá, közhelyesen szólva, valami pluszt, az eredmény pedig nem csak hallgatható lesz, hanem olyan, amitől talán vele azonosítják majd később a dalt, nem az eredeti előadóval. Szerencsére ez gyakran összejön és rengeteg olyan szám létezik a poptörténelemben, amiről talán nem is sejtjük, hogy nem is az énekelte először, akitől megismertük. Olyan dalokat szedtem most össze, természetesen a teljesség igénye nélkül, amelyek mind feldolgozások, és úgy is híresek vagy hírhedtek lettek.

sinead.gif

Fugees - Killing Me Softly

Egy olyan dallal könnyű befutni, ami egyszer már működött az idők során, főleg, amikor az előadó különösen tudja benne érzékeltetni erősségeit. Így volt ezzel a Fugees is 1996-ban, amikor elővette Roberta Flack klasszikus slágerét és végre elérte a világhírt. A számot egyébként sokszor és sok helyen lehetett hallani 1971-es megszületése óta, de a Fugees verziója a legismertebb.

Sinead O'Connor - Nothing Compares 2U

Ezt a dalt bizony eredetileg Prince írta a The Family nevű együttesének, de abban a formában nem sokan hallották, meg valljuk be, a tipikus prince-es körítés helyett sokkal jobban illik ez a szám Sinead O'Connor elgondolásához. A világ is ebben a formában ismerte meg 1990-ben.

Whitney Houston - I Will Always Love you

Whitney Houston legnagyobb slágerét nem is neki írták, hanem egy bizonyos Dolly Partonnak, aki a country világban egyszer már slágert csinált belőle 1974-ben. Houstonnak is nagyon feküdt a dal, elképesztő mennyiségű kislemezt adtak el belőle 1992-ben.

Jimi Hendrix - All Along the Watchtower

Hiszitek vagy sem, de ez eredetileg egy Bob Dylan dal '67-ből. Viszont Hendrix változata annyira más és annyival erősebb, hogy megkerülhetetlen és olyan, mintha neki szánták volna. Sajnálom Bob.

The Beatles - Twist and Shout

A Beatles karrierje elején sok dalt vett át mindenféle rock'n'roll együttesektől, így a Twist and Shout sem saját szerzemény, pedig. A dalt a Top Notes vette fel, de futott a The Isley Brothers neve alatt is, a legtöbben azonban a Beatles-höz kötik. Mindig van aki újra hozzányúl, én a Salt-N-Pepa változatát kedvelem.

Aretha Franklin - Respect

Na, ez egy olyan dal, ami nem jött be Otis Reddingnek viszont később bejött Aretha Franklinnek, akinek konkrétan ez az egyik olyan száma, amiről azonnal tudjuk, kiről van szó és rajta kívül ezért nem is kötjük senki máshoz. Így kell ezt.

Tina & Ike Turner - Proud Mary

Ez a dal annyira összeforrt Tina Turner nevével, hogy máig énekli, ha fellép. Pedig ez a Creedance Crearwater száma, ami már az ő nevük alatt is siker volt. Én elképzelni sem tudom, hogy Turneren kívül más énekelje.

Robbie Williams - Freedom

A Take That-ből kiugrott énekes '96-ban vette elő George Michael akkor még nem is olyan régi dalát és formálta sajáttá, ami egyébként számára teljesen aktuális is volt. Nem mondom, hogy jobb mint az eredeti, de rendben van, Williams pedig később sokat jeleskedett például swing feldolgozásokban, amit máig előszeretettel gyakorol.

Gun - Word Up

No a Word Up című dal például olyan jól formálható sláger, hogy sokszor és sokan sikerre vitték már. Eredetileg a Cameo nyomta 1986-ban, aztán én, meg szerintem sokan mások inkább a Gun-tól ismerték meg 1994-ben és azzal is azonosítják. Jó pár éve pedig például a Korn is átszerkesztette kicsit, de sokáig folytathatnám a sort.

Faith No More - Easy

Az Easy múltkor a legfélreértettebb dalok között is előkerült, nem véletlenül. De ahogyan az értelmét, úgy az eredetét is sokan tévesen tudják, semmi köze ugyanis a Faith No More-hoz, Lionel Richie írta és együttese, a Commodores révén ismerte meg a világ 1977-ben.

Soft Cell - Tainted Love

A Tainted Love hasonló a Word Up-hoz, ha a feldolgozások mennyiségét nézzük. Anno, még Gloria Jones zengte 1964-ben, aztán irtózatos szintipop himnusz lett belőle a Soft Cell által, ami nagyjából magáénak is érezheti már a dalt, 2002-ben pedig Marilyn Manson is mansonosította. Akkor is sláger lett, ez mindig az lesz és pont. Manson egyébként szeret feldolgozni, így tett a Eurythmics Sweet Dreams-ével is.

U2 - Helter Skelter

A U2 sokszor és sok mindet átgondolt már, de az én kedvenc átdolgozásom részükről a Beatles 1968-as Helter Skelter című dala. Mintha csak arra írták volna, hogy ők adják elő és kész, a Rattle and Hum idején meg még volt is bennük elég erő hozzá.

Sepultura - Bullet the Blue Sky

És ha már U2, akkor megemlékeznék arról amikor a Sepultura feldolgozta tőlük az 1987-es Bullet the Blue Sky-t. Arról már nem szeretnék megemlékezni, mennyien dolgozták fel a One-t, rosszul.

Rammstein - Stripped

A Depeche Mode is gyakori táptalaj az újabb előadóknak, készült dalaikból hivatalos feldolgozásalbum is (még sajnos magyar is...). Erről szerintem elég jó az 1986-os Stripped, illik a Rammstein-hoz, semmi kétség.

George Michael - Killer/Papa Was a Rolling Stone

Elképesztő de George Michael egyszerre KÉT dalt is feldolgozott egyetlen számban, amiből még toplistás dal is lett. Szóval fogta Adamski-től a Killert és a Temptations 1972-es óriási dalát, összegyúrta őket és kapott egy sajátot. Ennyi.

Placebo - Running Up That Hill

A Placebo ügyes zenekar, nagyon ügyesen dolgozzák át például mások dalait is, szerintem tényleg tehetségük van hozzá. Nem csak Kate Bush 1985-ös Running Up That Hill-jével tettek jót, de sok más számmal is. Szerencsére kiadtak a legjobbakból egy Covers című albumot is.

Metallica - Whiskey in the Jar

A Metallicának szintén van egy duplalemezes feldolgozásalbuma, a Garage Inc. Nekem arról ez a kedvencem, aminek az eredetije egy hagyományos ír népdal, amit a hatvanas években a Dubliners tett ismertté, majd később a Thin Lizzy.

Johnny Cash - Hurt

A Hurt-öt is gyakran félreértik, akkor is ha az eredeti Nine Inch Nails dalról van szó és akkor is ja Johnny Cash átdolgozásáról. Ez a dal egyébként tökéletes volt Cash utolsó albumára, gyönyörű és még Trent Reznor is imádja.

Rachid Taha - Rock El Casbah

A The Clash '82-es dalának még a szövegét is átfordította Rachid Taha, és egy nagyon rá jellemző jellegzetes számot gyártott belőle. Egyébként a Clash pályafutásának elején szintén előszeretettel nyúlt más szerzők munkáihoz.

Tom Jones & Art of Noise

Prince írt egy Kiss című számot, amit ismerünk tőle is elég jól de nagyjából ugyanennyire ismerjük Tome Jones-tól is, aki az Art of Noise-zal pimpelte fel egy kicsit. Mindkettőt másért lehet szeretni, én inkább az utóbbira szavazok.

Tom Jones & The Cardigans - Burning Down the House

Úgy tűnik Tom Jones mindig valakivel közösen szeret igazán feldolgozni, és az eredmények alapján ezt jól is teszi. A Cardigans-zel együttműködésben előadott Burning Down the House eredetijét a Talking Heads jegyzi, de az új verzió sokkal energikusabb lett, jobban is tetszik.

Take That - How Deep is Your Love

A Take That elővette a nagy előd érzelgős slágerét, hogy elköszönjön egy időre rajongóitól. A Bee Gees 1977-es dala nagyon jól működött '96-ban is, hiába, egy igazi fiúbanda slágert csak egy másik fiúbanda tud jól előadni újra, és szerencsére a Take That-es srácok már nem nyávogtak úgy benne, mintha elszorítanák éppen a töküket.

Lenny Kravitz - American Woman

Lenny Kravitz-nek lehetett egy jó megérzése arra, hogy bizony ezt a dalt neki is el kell énekelnie, és milyen jó megérzés volt ez! A kanadai The Guess Who nevű banda előadásában majdnem lagymatagnak tűnik Kravitz mellett az eredeti szám. 

Pet Shop Boys - Always on My Mind

Azt hihetnénk, hogy ha ez nem Pet Shop Boys dal, akkor biztosan Elvis Presley, de még akkor is tévednénk. Ezt a számot Johnny Christopher, Mark James és Wayne Carson írta, először Brenda Lee-vel lett sláger '72-ben és azóta több mint 300 feldolgozása ismert.

Klaxons - It's Not Over Yet

A Klaxons slágere nem éppen saját ötlet, elénekelte már ezt korábban egy Grace nevű énekesnő is, bár sokkal fájdalmasabban. Annyira fájdalmasan, hogy baromi jót tett neki ez a feldolgozás.

Madonna - American Pie 

Madonna Don McLean hallgathatatlanul hosszú és unalmas dalából csinált egy pöpec popslágert, amit elég párszor meghallgatni és már kívülről tudja az ember a szövegét.

Sid Vicious - My Way

A My Way-hez Paul Anka írt angol szöveget Sinatrának még '69-ben, aki úgy adta elő, hogy az a mai kultúra része lett. A dal eredetije egy francia, Comme d'habitude című szám. Ezt a dalt is számtalanszor újraértelmezték már, az egyik kegfurább, legmegbotránkoztatóbb és legviccesebb verzió egyben azonban Sid Vicious-é. Ezzel pedig zárnám is a sort, mert jobb már nem lesz..

A bejegyzés trackback címe:

https://charivari.blog.hu/api/trackback/id/tr566414887

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2014.06.26. 15:33:42

A tainted love kicsit mellbevágott, de a többségét azért tudtam.

Rocko- 2014.06.26. 20:37:08

ezért járok én ide. :))))

én az elektronikus zenei vonalat hoznám: a Not Over Xetnek a Breeder remix tett jót. oly nagyon, hogy 15 éve nem vesztett az erejéből.
www.youtube.com/watch?v=mkQ-jISRYQg

Running up that hillnél szintén, csak Infusion infúziója: www.youtube.com/watch?v=pYIK5RutvdM
(sokadjára fletenném a kérdést: hova a jóistenbe tűnt az az energia, ami ezekben a zenékben van? iszonyat nagy enerváltság van manapság.)

a Killer pedig Hé, Tibi! is feldolgozta: www.youtube.com/watch?v=mrPN8TtouuA

Rozgonyi Tivadar 2014.06.27. 08:21:15

Az "I Will Always Love You"-t nem Dolly PartonNAK írták, hanem ő írta...

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.06.27. 08:27:01

@Littlewood:
Igen, a tainted meglepetés volt nekem is :)

A Helter Skelterről meg érdemes tudni, hogy nem egyszerűen egy Beatles-szám, hanem kifejezetten McCartney-é :)

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2014.06.27. 08:27:55

Többségüket eredetiben ismertem, a feldolgozásokat nem annyira.
Don McLeant egyébként (hacsak nem keverem össze ezt a számát valamivel) stúdió felvételen, némi angol tudás birtokában kell hallgatni, úgy egyáltalán nem olyan hosszú.
Madonna feldolgozása engem nagyon kiakasztott anno.

Amit a Bee Gees-ről írtál... hát az téged minősít.

A mostani zenéket és "zenéket" nem ismerem, megragadtam ifjú korom kedvenceinél és a klasszikusoknál (klasszikus=Mozart, Brahms, Orff, Haydn stb.). Ami feldolgozások terén számomra igazán kínos meglepetés volt, az a Boney M életmű...
Azt hiszem, alig van saját számuk. Egyik legnagyobb kedvencem volt tőlük a Still I'm sad. Hát nem kiderült, hogy "lopták"?
És néhányszor meghallgatva már az eredeti tetszik (jobban).

Don McLeanről még az jutott eszembe, hogy rengeteg, egykor csak a dallama és a szöveg ritmusa miatt kedvelt számot tudok kifejezetten szeretni, mióta értem is a szövegüket. Például a Paper Lace-től a The Night Chicago Died az egyik ilyen. Ezt nem is hallottam még feldolgozva.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.06.27. 08:31:24

Mellékszál, de itt van pl. Chuck Berry, akinek minden egyes slágere kizárólag mások előadásában lett ismert :))

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.06.27. 08:33:56

@álfirkász:
Az Ember Aki Csalódott A Boney M-ben.... :))))))))))))))))

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.06.27. 09:03:57

@Rocko-:
"(sokadjára fletenném a kérdést: hova a jóistenbe tűnt az az energia, ami ezekben a zenékben van? iszonyat nagy enerváltság van manapság.)"

Én is azt vettem észre, hogy pl. a Beatles, még a "gagyibb" számait is sokkal nagyobb "energiával" adja elő, mint a korabeli gyengébb együttesek... Többek között ezért is lett a B-ből az, ami.

Vagy itt van pl. Gianni Morandi-tól a Térden állva előtted. Hatvanas évekbeli (de inkább ötvenes stílusú) gagyi szerelmes dalocska mondanánk rá, de észrevehetjük, hogy ebben is van energia. Olyan rekeszizom kell hozzá (ha ugyanúgy akarjuk énekelni), hogy ihaj. (Meg a háttérben a dobos úgy püföli a bőrt, hogy mai szemmel mintha egy progresszív rockot hallanánk...)

2014.06.27. 09:08:00

tipikus Prince-es körítés??? na ne!! az eredeti a nyomába sem ér a szerinted annyival jobbnak, mint ahogy Prince sem említhető egy napon Sinead O'Connor-ral. Attól, hogy te nem így ismered, nem jelenti azt, hogy más sem.

MaczyLaczy 2014.06.27. 09:08:32

A végtelenségig lehetne sorolni azokat a nótákat, amelyeket nem az eredeti szerző/előadó tolmácsolásában ismer a világ. Nekem a listából két dal hiányzik igazán: a Status Quo "In the Army Now" feldolgozása (Rob and Ferdi Bolland), illetve a tehetségkutatók kedvence, a "Without You" Mariah Carey-től (eredetileg Badfinger, de Harry Nilsson).
És még lehetne sorolni: "Live and Let Die" (Guns 'n' Roses - Paul McCartney), "Knockin' on Heaven's Door" (Guns 'n' Roses - Bob Dylan), "I Shot the Sherif" (Eric Clapton - Bob Marley)...
Azután vannak előadók, akik szinte az egész karrierjüket feldolgozásokra építik, közülük a "legismertebb" talán Céline Dion (Heart - Alone, Eric Carmen - All by Myself stb.).
Azt inkább nem kommentálnám, ha valakinek a "How Deep Is Your Love" hallatán a Taake That ugrik be :-(

randomuser1 2014.06.27. 09:09:54

lol, rákérdezek, kilencvenes években születtél?

an-dee 2014.06.27. 09:15:28

KILLER igaz hogy először Adamski nevén futott, de miután kiderült hogy Seal énekli, már a videóklipben is kicserélték a fejüket.

SarahConnor 2014.06.27. 09:21:23

Az én életem egy hazugságban telt eddig! :)

Tudniillik az van, hogy a RHCP énekesének, Anthony Kiedisnek megjelent egy önéletrajzi könyve, melyben többek között a Sinéad O'Connorral folytatott viszonyáról is beszél. Ott, és pár más forrásban is azt olvastam, hogy Sinéad írta a "Nothing Compares 2 you"-t egyenesen Kiedisnek a szakítás után.

Nekem meg tetszett az elmélet. Most rákerestem a Prince verzióra, és valóban: Sinéad-é egy feldolgozás. Oda a romantika! :)

st37 2014.06.27. 09:39:19

Nem világos miért lenne probléma a feldolgozás, a zenében lopásról beszélni eleve baromság, a zene pont azáltal él, hogy mindig újra és újra előveszik módosítják és gyakran az új verzió sokkal jobb mint a régi. Ez a zene természetes velejárója, amit a szerzői jogi törvényben is érvényesíteni kellene, hogy ne fordulhasson elő olyan eset, mint az Allegro Barbaro, aminek a feldolgozását Bartók örököse sok esetben megpróbálta megakadályozni.

A Jimi féle Watchtower tényleg 1000x jobb mind a Dylan-é, nem csoda, hogy az eredeti feledésbe merült. Mondjuk a szerzőséget azért mindig illene feltüntetni, mind az irodalmi hivatkozások esetén.

drbuboo 2014.06.27. 09:43:54

@netiltsálle: Mély hangrendű szóhoz miért is tartozik magas hangrendű toldalék? A helyes ejtése magyarosan leírva [rámmstájn], csak mély magánhangzó van venne. Ha már nyelvtannáci vagy, legalább legyen már igazad...

gmarc 2014.06.27. 09:44:16

Tina Turner szóba került: a Private Dancer c. számát Mark Knopfler (Dire Straits) írta át neki a saját, 1982-es lemezükön megjelent Love over Gold c. dalból. Egyértelműen felismerhető.

Pepe135 2014.06.27. 09:45:03

Tina Turner Best szintén feldolgozás
Bonnye Tyler énekelte előtte (sokkal jobban)

ZON 2014.06.27. 09:46:25

Cher "Bang bang" dalát is átrágták jópáran (Nancy Sinatra, Guetta, Nico Vega stb.)

szabo.kata 2014.06.27. 09:49:07

@drbuboo: ezt amúgy én sem értem, de egyébként is teljesen releváns volt a hozzászólás a bejegyzés tartalmához...

Grgabácsi 2014.06.27. 09:56:58

Kiss-től a God Gav Rock and Roll is feldolgozás, az Argent 1973-as felvétele volt az eredeti.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.06.27. 10:00:20

@drbuboo:
"A helyes ejtése magyarosan leírva [rámmstájn]"

Na jó, de mi Einsteint is "ejnstejn"-nek mondjuk :)

kristofxx 2014.06.27. 10:01:04

Nincs ezen semmi csodálkozni való, a zeneipar egyszerűen így müködik. Jó üzlet a feldolgozások majdnem mindenkinek, a szerzők boldogok a jogdíjak miatt, a producerek meg a kiadók kisebb rizikót vállalnak és nagyobbat kaszálnak, ezért boldogan kifizetik a jogdíjakat. Legrosszabbul talán az eredeti előadó jár, vagy elfelejtik, vagyha szerencséje van akkor feldolgozásokon keresztül ismeri meg egy -két újabb generáció.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.06.27. 10:01:55

@st37:
"Nem világos miért lenne probléma a feldolgozás"

Miért, mondta valaki, hogy az? :)

Bobby Newmark 2014.06.27. 10:11:32

@Lenina Huxley: Nem értem, miért. Szerintem tökmindegy, hogy most írt neki egy számot nulláról, vagy átdolgozott egyet...

Megyko · http://www.szinkronrendezo.blog.hu 2014.06.27. 10:13:27

www.youtube.com/watch?v=mIC7KQPDuDc

Judas Priest - Diamonds and Rust
mondjuk ez egyáltalán nem a meglepő feldolozás kategória

Bobby Newmark 2014.06.27. 10:19:26

@st37: "Mondjuk a szerzőséget azért mindig illene feltüntetni, mind az irodalmi hivatkozások esetén. "

Mindig fel is szokták, csak az a gond, hogy
1. Nincs lemezborító az MP3-on, de amúgy sem olvasta el senki az apró betűs disclaimert, amíg még volt olyan a borítón.
2. Ha nem világhírű előadó az eredeti szerző sem, meg a feldolgozó sem, akkor úgyis betippeled, hogy az "írta:" utáni név az a gitáros, vagy a dobos, vagy kit érdekel amúgy is?

:P

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.06.27. 10:22:30

@Bobby Newmark:
+ Sokan hihetik, hogy más írta, persze - de esetleg éppen ennek az előadónak.

Bobby Newmark 2014.06.27. 10:23:18

@MaczyLaczy: "Azután vannak előadók, akik szinte az egész karrierjüket feldolgozásokra építik, közülük a "legismertebb" talán"
Johnny Cash.

Yoss 2014.06.27. 10:23:19

Azért Don Mclean American Pie című dala összehasonlíthatatlanul jobb, mint a Madonna verzió. Esetleg meg kéne érteni miről is szól a dal és máris másképp hallgatnád. Valóban nem rövid, de a refrénen kívül nincs benne ismétlés. Madonna épp csak a lényegét hagyta ki belőle.
Viszont a Nothing Compares 2 U-ról nem tudtam, hogy Prince követte el..

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.06.27. 10:27:21

@Bobby Newmark:
A countryban másképp mennek a dolgok. Ott nem kötelező, hogy újat, új dalokat nyújtsunk.

Ahogy a "slágerzenében" se.

civil polip 2014.06.27. 10:34:54

@netiltsálle: "Rammstein-hez"

Ha ezt javításnak szántad, az gáz. Az eredeti is hibás, de neked sikerült rontanod rajta. (A helyes megfejtés: Rammsteinhoz.)

quisum 2014.06.27. 10:35:01

A Madonna féle "American Pie" feldolgozás egy hányás, egyébként ezeknek az embereknek a véleménye szerintem nyomatékosabb, mint a tiéd. www.zene.net/index.php?type=20&id=1615

randomuser1 2014.06.27. 10:37:20

a hazai poppiac sokkal érdekesebb ebből a szempontból, a renderváltásig elég sok sláger az feldolgozás vagy konkrét koppintás...

Életunt Cápa · http://eletuntcapa.blog.hu 2014.06.27. 10:42:34

A jobb mint az eredeti kategóriában nekem a Don't Leave Me This Way volt nagy meglepetés nem olyan régen.

A Respect egyébként azért viszi itt messze a prímet, mert egészen más jelentést kapott azzal, hogy egy nő énekelte el, és talán kicsit elcsúfította az eredetit :D

pucros 2014.06.27. 10:45:37

@Hoppácska: milyen értelemben? A Beatles 1968-as lemezén jelent meg.

pucros 2014.06.27. 10:47:35

Nem gondoltam volna, hogy fontos bárkinek, ha Tina Turner esetleg elénekelte a Proud Mary-t. Az egy CCR szám.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.06.27. 10:52:08

@pucros:
"milyen értelemben? A Beatles 1968-as lemezén jelent meg. "

Igen :)

De az a helyzet, hogy a Lennon-MCartney szerzőségű dalok nagy többsége valójában VAGY Lennoné, VAGY McCartney-é.
És az ember hajlamos arra gondolni, hogy ez a vad és kemény Helter skelter biztosan a vad és kemény Lennoné, nem pedig a Yesterday szerzőjéé :)
Pedig de. Teljes egészében az övé.

Törölhetetlen a felhasználónév 2014.06.27. 11:00:48

Blogtunderkek, 20-30 perc szerkesztes utan "A hozzászólás elküldése sikerült." felirattal, mar nem eloszor, nem megy at valojaban semmi. (Chrome, win 8)

Ennyit a 7-8 szamrol.

trolltartó 2014.06.27. 11:02:32

Sajnos a "feliratkozom" nem működik. :(

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.06.27. 11:06:15

Lehet, hogy slágereket feldolgozni nem ciki, Jimi Hendrix nevét leírni nem tudni viszont határozottan ciki.

joska61 2014.06.27. 11:21:38

@st37: Egészen addig igazad is lenne, míg nem saját szerzeményként állítják be a másolatot/feldolgozást, kinek mit. Egyébként persze van ebben az is, amit Szakcsi Lakatos mondott: Uraim. 12 hang van. Már minden variációt megírtunk, és eljátszottunk.

Gabbesz 2014.06.27. 11:21:52

Tisztelt szerző igencsak fiatal lehet.

balra 2014.06.27. 11:34:40

Jagger-Bowie - Dancing in the Street
Az eredeti egy 1964-es Martha and the Vandellas limonádé, csak azért készült, hogy Jaggerék csináljanak belőle egy rendes dalt.

Rátóti Mutyikos 2014.06.27. 11:34:56

nem azert a 20fillerert(ha/ha/ meg erti vki ezt a mondast), de 40 felett marhara nem ugyanazt gondoljuk a szerzovel. a worduprol pl. Cameo ugrik be, a Kissrol meg Tom Jones magaban bar nagyon csipom az AON-t is, a burning down the house pedig Talking Heads.

Szoval aki mar megerte az eredetit annak az jut eszebe, megha van aki szerint a feldolgozas jobb is.

SarahConnor 2014.06.27. 11:41:51

@Bobby Newmark: szerintem nem, nekem ez az infó csalódás volt. A gesztus attól még szép, de nem a régi :)

eßemfaßom meg áll 2014.06.27. 11:47:17

@Megyko: "www.youtube.com/watch?v=mIC7KQPDuDc

Judas Priest - Diamonds and Rust
mondjuk ez egyáltalán nem a meglepő feldolozás kategória "

ez az akusztikus nem meglepő, hiszen az eredeti Joan Baez is ilyen

www.youtube.com/watch?v=GGMHSbcd_qI

de eredetileg azért ebből kőmetált csinált a Priest :)

www.youtube.com/watch?v=clcjOqhlnjM

de R. Blackmore is feldolgozta akusztikba

www.youtube.com/watch?v=WrDwWTg2Dg0

Bobby Newmark 2014.06.27. 11:51:02

@balra: Pont a héten találkoztam ezzel:

www.youtube.com/watch?v=_li_d_YviZ4

Kicsit felröhögtem rajta. Zenével is erősen buzis, így meg aztán...

bknn 2014.06.27. 11:54:14

Ace of Base - Don't Turn Around
Eredetileg Tina Turner énekelte, de feldolgozta többek között Bonnie Tyler, az Aswad és Neil Diamond is. Végül az 1994-es Ace of Base verzió lett a legsikeresebb, Amerikában bekerült a top 10-be.

pucros 2014.06.27. 11:58:32

@Hoppácska: Nekem sosem voltak ilyen előítéleteim kettejükkel. Ha az előadásmódot nézed, McCartney mindig is vadabbat tudott kitolni magából, mint Lennon.
És itt megemlíthető ontopik a Long Tall Sally :) Lennontól a Rock'n'roll Music jut eszembe, esetleg a Helter Skelter párhuzamaként a Yer Blues, de ez Paul dögösen megformált rockos hangjához képest csak kiabálás.

(Apropó, a Beatles kezdeti éveiben viszonylag normálisnak számított még, hogy egy csapat más szerzőket ad elő.)

És a kompozíciónak nem is feltétlenül része a hangszerelés, azt sokszor együtt csinálják a zenészek. Ugyanazt elő lehet adni punk tombolásként meg lírai hangvétellel is :)

Yo! Maaan! 2014.06.27. 12:02:45

Fleetwood Mac - Dreams (the corrs)
Watchtower - (A legjobb amit eddig hallottam Dave Matthews www.youtube.com/watch?v=Yam6mrCCvD4&feature=kp)
Running Up That Hill... hát ehhez eléggé kár volt hozzányúlni. :/
Bang Bang... Gábor Szabó is eljátszotta. Elég jól.
A 80-as évektől kezdve nagyon sok a feldolgozás az elektronikus zenei fejlődés miatt. :)

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.06.27. 12:04:20

@pucros:
"Nekem sosem voltak ilyen előítéleteim kettejükkel."

Akkor nem is neked szólt a megjegyzésem :)

Annak idején, Lennon halálakor is az egyik magyar nekrológban tősgyökeres McCartney-dalokat is Lennonnak tulajdonítottak...

szabo.kata 2014.06.27. 12:04:24

@Gabbesz: jézusom elírtam...javítottam.

szabo.kata 2014.06.27. 12:06:54

@quisum: a vélemények gyakran különböznek, ennyi.

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.06.27. 12:08:30

@pucros:
"Apropó, a Beatles kezdeti éveiben viszonylag normálisnak számított még, hogy egy csapat más szerzőket ad elő."

Sőt: megállapíthatjuk, hogy a Beatles volt az első olyan nagysikerű zenekar (de akár a szólistákat is ideszámíthatjuk), amelyik kifejezetten a saját dalait játszotta és nem más szerzeményeit...

szabo.kata 2014.06.27. 12:08:32

@Rátóti Mutyikos: igen ezért is írtam, h nekem a koromból értetődően a gun verziója ugrik be egyből, és más esetekben is így alakul ez. egyébként szerintem jó dolog, ha egy feldolgozás miatt egy dal újra és újra bekerül a köztudatba és generációnként máshoz kötik.

szabo.kata 2014.06.27. 12:13:39

Olyan jó plusz feldolgozásokat írtatok, hogy tök jól kiegészítik a bejegyzést, köszi! Pont ez volt a lényeg, hogy gyűljenek csak :).

Egyébként meg sajnálom, de az eredeti American Pie-t nem fogom már soha megszeretni és a Bee Gees-ről is tartom a véleményem.

szabo.kata 2014.06.27. 12:14:50

@Emmanuel Goldstein: nem tudom, miből gondoltad ezt de köszi, hogy fiatalítasz.

Void Bunkoid 2014.06.27. 12:16:03

A feldolgozásokkal nincs is baj, ott kreditálva van az eredeti cím, zeneszerző, satöbbi. Ha netán a feldolgozó előadó jobban eljátssza, az csak nagy szerencse neki.

Az egyértelmű nyúlások saját dalként előadása viszont leginkább felháborító.

www.youtube.com/watch?v=l9FQTcB1Rag

Ezt a jó kis 1985-ös Dokken nótát "reciklálta" (de annyira, hogy még a gitárszóló is hangra le van véve) a Pokolgép 1987-ben Éjféli harang címmel :P

Mondjuk később már ügyesebben voltak, a Metál az Ész lemezükön már inkább csak stílust szintetizáltak (pl az Indulj című számukban nincs egyetlen egy az egyben átvett elem sem, mégis ordít belőle a Rebel Yell-korszakos Billy Idol :))

trolltartó 2014.06.27. 12:33:41

@nefrit: tizenkét évesen én is így gondolkodtam a nyekergő hegedűsökről, a visítozó operaénekesekről és még huszonévesen is a jazzről. Ez utóbbi néhány változatáról máig nem változott a véleményem, de a többségét kinőttem. (A metált is szeretem :) )

trolltartó 2014.06.27. 12:35:23

@nefrit: talán mert a poszt gyermeki lélekről árulkodik? :)

szabo.kata 2014.06.27. 12:51:04

@trolltartó: ez kérlek nem egy tudományos megfejtés, hanem egy poszt, amit összeraktam, mert kedvem volt hozzá. pont ennyire kell komolyan venni. a lényege meg az, mint a többinek is, hogy elindítsa az emberek agyát plusz, hogy felfedezzenek egy-két érdekességet, amikről eddig nem tudtak. ezeket pedig teljesítette, úgyhogy én csak örülök.

st37 2014.06.27. 12:51:05

@Hoppácska: "Egy jó számot feldolgozni egyáltalán nem ciki."
Ez egyfajta mentegetőzésféle, mintha valaki azt hinné, hogy ciki.

st37 2014.06.27. 12:59:11

@pucros: Proud Mary-t manapság Tina Turner-en keresztül ismerik többen, és neki tulajdonítják.
A "Personal Jesus"-t meg Depeche Mode-nak.

st37 2014.06.27. 13:02:49

Általában a -stein végződést, nyugat felé -stájn kelet felé (Ausztria) -stejn -ként ejtik.

st37 2014.06.27. 13:05:14

@joska61: A jazzben egy ismert szám eljátszása mindennapi kenyér, nem is számít feldolgozásnak.

Bobby Newmark 2014.06.27. 13:06:45

@Void Bunkoid: Jaj, Rebel Yell borzalmas feldolgozása Scootertől...

"With a rebel yell, mó, mó, móó, mómómo-ó!"

Ejjbazzeg, miért kellett eszembe juttatnod... :P :D

Void Bunkoid 2014.06.27. 13:54:51

@Bobby Newmark: a röhej, hogy a rebel yell Scooter-féle feldolgozása mára már retró klasszik, ma már az akkor esetleg késő huszonéveikben járó vagány réverfiatalok tizenévessé serdült gyerekei járnak fesztiválokra Scooterre, merthogy mekkora retró, anyu még erre csapatta.

Bobby Newmark 2014.06.27. 14:42:11

@Void Bunkoid: Ez nem röhej, ez szomorú, és nem maga a tény, hanem hogy így öregszünk...

rapitzsuakoloh 2014.06.27. 14:46:59

És a győztes (legtöbbet feldolgozott):

Depeche Mode - Just can't get enough

Rákeresni google- video- csodálkozik

foeniculum 2014.06.27. 15:01:08

Arról nem beszélve, hogy Eric Carmen All by myself "eredetije" is már feldolgozás, igaz ő jóval távolabbra nyúlik vissza eredetit keresve. Rahmanyinov 2. zongoraversenyének 2. tételéig :)

Vagy számomra a legmegdöbbentőbb a Dire Straits legszebb dalának eredetije volt:
a Why worry egy Schubert darab feldolgozása:
www.youtube.com/watch?v=kqqdVT9ZJ9o
(Adagio in E flat, D. 897 Notturno )

pannonfunk 2014.06.27. 15:09:25

Kylie Minogue: The Loco-motion. Eredetiben Little Eva :) kutya nem ismeri.

De a legdúrvább a Led Zeppelin, egész albumjaik durva feldolgozások:
www.youtube.com/watch?v=JyvLsutfI5M
www.youtube.com/watch?v=zThdTAWQFAQ

Életunt Cápa · http://eletuntcapa.blog.hu 2014.06.27. 15:27:25

Ha már a klasszikusoknál tartunk... nem pont feldolgozás ugyan, de minden rossz eredője:)

www.youtube.com/watch?v=JdxkVQy7QLM

és párja:

www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I

randomuser1 2014.06.27. 15:42:12

@nefrit: én se, valszleg a dalok mellé fűzött magyarázatok alapján, olyan, mintha a hetvenes, nyolcvanas éveket nem élted volna meg szeméylesen...
nem mintha számítana, mert a téma jó és született mellé egy csomó példa a kommentekben, de rajtam kívűl többen is erre a konklúzióra jutottak :)

randomuser1 2014.06.27. 15:54:10

amúgy feldolgozni cask évszázados késéssel érdemes, mert mint tudjuk, a klasszikus zene a régmúlt popzenéje...
én sokkal jobban szeretek hazai zenére rácsodálkozni:
www.youtube.com/watch?v=dG5rZIe0EU4#t=2m25s

Rátóti Mutyikos 2014.06.27. 16:00:23

@pannonfunk: "kutya nem ismeri." khhmmmmm. nekem ez a locomotion.
egyebkent a radio tobbet jatszotta az eredetit mint a kajla minog fele verziot.

Rátóti Mutyikos 2014.06.27. 16:03:59

@pannonfunk: jah. es a radio az olyan audio stream amihez nem internet kellett, hanem radiohullamok segitsegevel egy dedikalt eszkozon lehetett hallani. :DDD

Advanced Flight 2014.06.27. 17:11:13

Jót tettek a Kate Bush-számmal? Na,ne röhögtessetek már....
Rakás szart csináltak belőle. Placebo, az.

Void Bunkoid 2014.06.27. 17:32:02

@Bobby Newmark: ó, nyugi Bob :) az öregedés nem szomorú dolog, ami mindenkivel megtörténik. Csak mostanában trendi nem elfogadni. De attól még az ellenállás hasztalan :) mindig a régi vicc jut az eszembe:

"- Az én nagyapám olyan fiatalos, még most hetvenöt évesen is minden reggel lefut öt kilométert!
- Ejha...és mit csinál délután?
- Akkor futja az utolsó kilométert."

Vierre_ 2014.06.27. 21:34:11

@The Skizo: Közben utána nézett egy ismerősöm és nem. Depeche az eredeti, a sorrend nem jó :)Depeche Mode az eredeti (1989) míg a Johnny Cash verzió 2002-ben jött ki.

kicsigee 2014.06.27. 22:31:04

A Papa Was a Rolling Stone eredetileg nem Temptations szerzemény, hanem az Undisputed Truth nevű banda követte el egy évvel korábban.
www.youtube.com/watch?v=2s6W4FR39qQ

A Kiss-t pedig Prince írta megrendelésre Mazarati nevű R&B bandának, ők játszották fel először(sajnos már törölte a jútúb, nem tudom belinkelni). Eredetileg blues ritmusú dal volt, ami a Mazarati-nak nem tetszett így átírták. Utána Prince visszavette a dalt, egy kicsit átalakította, még a Mazarati háttér vokált is meghagyta, és készen volt az ismert Prince féle Kiss.

A 90-es évek egyik legismertebb zenéjét SNAP!-The Power c. számát pedig egy Chill Rob G nevű rapper követte el legelőször.
www.youtube.com/watch?v=Hd0aNVDOo3U

SarahConnor 2014.06.28. 10:12:42

@Advanced Flight: +1
Borzalmas a Running up that hill feldolgozás tőlük. Egyrészt semmi eredeti nincs benne, a jó részeket mind átvették, az ének meg minősíthetetlen.

p_ilonka 2014.06.29. 10:46:03

Sid ugyan mindent megtett, hogy sokkoljon, de hát énektudás nélkül kicsi a mozgástere. A My way www.youtube.com/watch?v=MHEwCagBtN0 Nina Hagen verziója.

csika7 2014.09.12. 23:39:15

@Hoppácska: Sőtt! Az első Heavy Metal szám a világon! Kíváncsi lennék a mai Metalosok arcára, amikor ezt megtudják :-) Pedig tény!

csika7 2014.09.12. 23:44:17

@csika7: A Helter Skelter számra gondoltam! Az első Heavy Metal szám a világon, dehát a Gombafejek sok könnyűzenei stílus elindítói voltak.

oregbeatsuhanc 2017.08.02. 17:27:24

Csodálkozom, hogy maradt ki a Robert Johnsontól feldolgozott Cream féle Crossroads a felsorolásból, vagy az eredetileg blues banda Fletwood Mac Back Magic Womanja Santanától. A Beatles barátaink kis segítségévelből, meg mit hozott ki Joe Cockell Woodstokon. És még hosszan folytathatnánk a védtelen sort.
süti beállítások módosítása