charivari

10 dal, ami miatt nem lehet a U2-ra haragudni

2014. szeptember 11. - szabo.kata

Megjelent a U2 új albuma, meg is hallgattam, de asszem még emésztgetem kicsit, mielőtt bármit is szólnék hozzá. Viszont már régóta tudom, hogy mi az a 10 szám, amit a leginkább kedvelek a zenekar hosszú és tartalmas történetéből. Mert lehet a U2-t vagy inkább Bonót utálni és unni is és igen, én is úgy gondolom az utóbbi lemezeik alapján, hogy talán abba kellett volna már ezt hagyni. De. Az vitathatatlan, hogy egy rendkívül meghatározó zenekarról van szó, akiket szerintem nagyon béna dolog már zsigerből fikázni és legalább olyan unalmas is, mint Bono Afrikában. Pláne annak tudatában, hogy voltak nekik olyan albumaik és dalaik, melyek létezése miatt el tudom nekik nézni mondjuk a No Line on the Horizon című semmitmondást és a How to Dismantle an Atomic Bomb csöpögését is. Azt le kell szögezni, hogy nagy rajongó voltam és valahol még vagyok is, csak az utóbbi időben mindig csalódnom kellett, így már kinőttem a "szerelmes" korszakból és objektívan tudok a zenekarra és a zenéjükre tekinteni. Ilyen rálátással jöjjön akkor az a 10-es lista, ami miatt nem szabad a U2-ra haragudni.

u2.jpg

Where the Streets Have No Name

Szeretne egy mai cicafarmeros indie zenekar ilyen hangzást kitalálni, ami a U2-nak már 1987-ben sikerült. A Where the Streets Have No Name-et lehet utánozni és meg is történt ez már párszor, de újra megcsinálni felesleges. Mégis mindig visszaköszön, mert akkora klasszikus, a szó legjobb értelmében. Imádom a feszített tempóját, a lüktetését és azt, hogy olyan, mintha soha nem lenne vége. És néha nem is szeretném.

I Will Follow

Az első sláger, de nem ezért van itt, hanem mert nyers, fesztelen és szétrobban az energiától. Pont az a szám, amire fel lehetett figyelni erre a zenekarra és ami miatt azonnal meg lehetett kedvelni őket. Nekem leginkább az I Will Follow és az egész Boy album egyszerűsége és gondtalansága hiányzik most leginkább a U2-ból.

Pride (In the Name of Love)

Itt még Bono őszintén politizált, ami nagyon érződik a dalon is. Hangos, fontos és örökérvényű. Lehetne most inkább ilyet a béna hippiskedés helyett?

I Still Haven't Found What I'm Looking for

Muszáj még egy a Joshua Tree-ről, de menő ez a fura ír gospel, amit összehoztak a srácok. Simán el tudom képzelni egy misén ezt kórussal, amitől ugyanúgy nem lenne utálatos.

Desire

A U2 egyik legszenvedélyesebb dala, ami olyan tempót diktál az elejétől a végéig, hogy bármikor felpörget. Néha egy ilyen rövid kis semmiség is tökéletesen elég, semmi csicsa, semmi túlgondolás, csak ZENE baszki, nagybetűvel.

One

Tudom, elcsépelt és a könyökötökön jön ki, meg nyálas és mittudomén. Nos, vonatkoztassunk el kicsit az előítéletektől és nézzük csak a dalt. Mindig azt hallja ki belőle az ember, amire szüksége van és sokkal okosabb szám annál, hogy Mary J. Blige is beleénekeljen. Pedig ez sajnos megtörtént, azt felejtsétek el.

Gone

Akkor a legjobb ez a szám, amikor Edge vokálozik hozzá. Egyszerűen beleborzongok. A Popról sok mást is kiemelhettem volna, de ez az, amiben teljesen benne van a U2 akkori újult energiája és töke, viszont szerencsére a 90-es évek kliséiből semmi.

Stay

Akkor is jó, ha egyetlen gitárral megy és Edge énekli Bonóval és akkor is, ha az album verziót hallom. Ez a dal önmagában nagyszerű, szerintem nem lehet elrontani.

Beautiful Day

A U2 ezzel lépett át a 2000-es évekbe és milyen jól tették. Akkor még volt bennük ötlet, meg energia, amit nem kifacsarni kellett, hanem csak jött magától.

All I Want is You

Mindig a With or Without You-t hozzák fel a U2 legnagyobb szerelmes számának, pedig...Az All I Want is You szerintem a maga kis karcosságával bájosabb sokkal. Vagyis más és máshogy is szól a szerelemről.

+1 When Love Comes to Town

Ezt még muszáj, mert B.B. King és dög és blues és minden.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://charivari.blog.hu/api/trackback/id/tr476690075

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

heimdall 2014.09.12. 15:43:23

Egyszer megpróbáltam végighallgatni a U2 életművet, szépen elosztva, szóval nem egyszerre. De mindig azon vettem észre magamat, hogy már régen mást csinálok és mi ez a zaj...?
Szóval számomra kábé annyira izgalmas, mint egy Koncz Zsuzsa/Bródy János/Zorán trió.
Most, hogy gerillamódszerrel rátöltötték az új albumot a telefonra, megpróbálkozom velük újra, hátha.

Kolléga 2014.09.12. 15:44:55

De miért baj az, hogy Mary J. Blige elnyomta Bonoékkal a One-t. Jó, egy kicsit egészen más lett tőle, de szerintem tök jól megfér a kettő. Én legalábbis mind a kettőt szeretem. A With or Without You-t én biztos nem hagytam volna ki, azzal hihetetlen basszus lüktetéssel a végén.

Lehet rugdosni őket sok mindenért, de hány nagy sztár van, akitől nem tudnánk 10 jó dalt felsorolni. Itt meg ráadásul szó sem volt mondjuk a Vertigo-ról, vagy Numb-ról.

szabo.kata 2014.09.12. 16:22:50

@Kolléga: engem nagyon zavar az a One verzió, nem érzem igazinak, ez a bajom vele. Egyébként igen, tudtam volna legalább egy 30-as listát csinálni :) és néha legszívesebben egész albumokat tettem volna ide, de ez egy poszt lett elginkább azoknak, akik zsigerből menekülnek a u2 zenéje elől.

Teremb ura 2014.09.12. 16:31:03

A Numb-ot és a Vidor vidáut jú-t (Amit Hófehérke és a 6 elgyötört törpe kér a kívánságműsorban) én is megemlítettem volna.

Az eredeti One-t én is sokkal jobban kedvelem, de a legjobban ezt: www.youtube.com/watch?v=SaFXArtoiL0

Mr. Pink 2014.09.12. 16:32:57

Őő, az én top 10-emmel az átfedés 1, a Desire. Sunday Bloody Sunday, Mysterious Ways, vagy az Even Better... nekem fájóan hiányzik.

zassz 2014.09.12. 16:57:21

@Teremb ura: Az eredetit eredetileg - ha jól tudom - egy Johny Cash nevű "ismeretlen" fószer tolta évekkel a U2 előtt. Ízlés dolga, de az szerintem ütősebb.
youtu.be/CGrR-7_OBpA

Dester 2014.09.12. 17:02:58

Misén az I Still Haven't Foundot? Gospel-kórus is jó lesz esetleg templomban?

www.youtube.com/watch?v=dLY1RVSTL0E

Ha hangfalakra kötöd ki vagy fülessel hallgatod, instant libabőr, amikor bejön a kórus is, pedig nem vagyok U2 rajongó. Veri az eredetit, toronymagasan.

Kolléga 2014.09.12. 17:05:33

@nefrit: Asszem nem tudok 30 emlékezetes U2 nótát elsorolni. Mondjuk a 18 című válogatáslemezen is van legalább 5-6 teljesen jellegtelen nóta. Ami meg azután jött ki, arról nem is érdemes beszélni.

A listáddal egyébként egyetértek. Írtam ugyan két számot, de azokért egyet se vettem volna ki a 10-ből. Egyedül az a hihetetlen basszus a With or Without végén. Azt biztos nem hagytam volna ki.

Kolléga 2014.09.12. 17:07:58

@zassz: Ezeknek a verzióknak teljesen más hangulata van. Nekem mindegyik bejön, kivéve azt az egyet, amin csak Mary J. hangja van. Az idegesít.

Vali Juhász 2014.09.12. 17:15:30

@zassz: inkább fordítva :) Johnny Cash feldolgozás-lemezén van rajta ez a dal. Az eredetit a U2 és Bono írta.

zZz 2014.09.12. 18:48:25

Kill me, kiss me, thrill me

Pisstuss 2014.09.12. 20:22:32

Érdekes ez a világ! Divat utálni vagy divat szeretni ezt meg azt. Nem lehet egyszerűen csak elismerni, elfogadni valakit v valamit?! A ma létező zenekarok, zenészek többsége kérész életű, a menőzésen kívül semmi nem érdekli őket, nem egyéniségek, sokszor a hangszerekhez sem értenek! Egy zenekar pályafutása olyan mint egy ember élete - vannak kiemelkedő pillanatai, becsúsznak nehéz időszakok, jobb-rosszabb dolgok. Nincs olyan hogy egy előadónak csak jó számai vannak, de ha valamiért szereti őt őket az ember akkor kiváncsi rájuk, és elfogadja ha hibáznak vagy olyasmit tesznek ami kicsit sok! Legfeljebb a rajongás mérséklődik, mint ahogy a szerelem is átalakul valami mássá, de örök nyomot hagy a lelkünkben. És ha már U2 és Apple: az almásoktól is mindig valami világmegváltót várnak, hogy na most kitalálnak olyat, amit az ufók se tudnak... Az nem elég, hogy szimplán csak jó amit csinálnak?! Ilyen ez a világ, mindenesetre ha lesz koncertjük bárhol a világban én ott leszek!

csika7 2014.09.12. 23:04:58

Sok gondolat felébredt bennem a U2 val ez alapján a cikk alapján. Első, hogy a cikk nekem olyan mint a mostani album. Semmit mondó. Sajnos, ha valakinek aki zsigerből elutasítja a U2-t, ezek a számok, egy két kivételel nem fogják meggyőzni. Ha fel kell sorolnom 10 számot, ami miatt nem lehet haragudni rájuk, az egy szó: Achtung Baby (ami12 valójában), de ezek a számok meghatározták ( a Nirvanaval együtt, pedig nekem nem a legkiemelkedőbb kedvencem a Nirvana) az egész 90-es évek zenei és kultúrális trendjét, ami nagyon nagy szó! Azután lehet a többi munkájukat sorolni, de nem így ahogy feljebb. 2000-ig ez a zenekar nagyon megosztó volt. Lehetett utálni vagy szeretni, de senki nem tudott közömbös lenni velük. Sajnos ez mára kifulladt, és mára, mint az RHCP, tábortűz slágereket bírnak gyártani. Mindenesetre bármit csinálnak már, jót rosszat, Bono viselkedhet úgy mint Kozsó, ez a négy ember letette már valamit az asztalra. Őket fikázni olyan, mintha a Rolling Stones-t, vagy David Bowie-t kezdenénk szidni, hogy mennyire rosszak. Mindenesetre bármennyire is sértő vagyok (nem akarok), a cikk írójának, mégha csak egy 10-es válogatást is kell összeraknia, azt tanácsolom, írja újra ezt a cikket. A végére az én 10 számom: Boy - Out of Control (az első kislemez és sokkal dögösebb, mint az I Will Follow), War - Sunday Bloody Sunday (ha már politika, akkor ez politika), Unforgettable Fire - Pride ( van több szám amit erről az albumról jobban szeretek, de sajna ez a szám kikerülhetetlen), Joshua Tree - szintén egyetértek, Where The Streets Have No Name (de 10-es listának ezt az albumot is berakhatnánk csak), Rattle and Hum - Desire (no comment), Achtung Baby - Even Better Than the Real Thing (benne az egész 90-es évek), Zooropa - Daddy's Gonna Pay for Your Crashed Car (kérem megnézni a számot a Sydney DVD-n és megérti mindenki aki józanul tud egy kicsit gondolkodni, hogy mit jósoltak meg a srácok már 93-ban), Passengers - Your Blue Room ( nem U2 album, mégis ekkor megmutatták, hogy igazi művészek. Nekem a mai napig a kedvenc U2 lemezem, amit nem mertek saját néven kiadni), POP - MOFO (nem értem a cikk íróját, hogy ez a szám, hogy maradhatott ki), És a "nagy korszak" lezárésaként egy Elevation az All That You Can't Leave Behind-ról (amivel tisztelegtek az első virtuális sztár, Lara Croft előtt). És végül egy Bonus Track: October - Gloria. Ez a szösszenet minden hosszabb ömlengés nélkül teljesebb kép a U2-ról, bár én sem tudtam teljesen objektív lenni, de megpróbáltam. Mindenesetre köszönöm a cikket, mert a méltán örök kedvenc zenekaromról van szó, akiket már régen hallgattam, úgyhogy most megyek és berakom őket, és hagyom a lejátszót random ugrálni az összes számuk között amíg meg nem unom. Aki meg nem szereti őket, hát hallgasson mást :-) Szíve joga! (sorry ha elgépeltem valamit, vagy helytelenül írtam, sajna nem vagyok újságíró, csak egy egyszerű zeneb..i)

zassz 2014.09.13. 01:07:02

@Vali Juhász: hát nem tudom. a faszi olyan ötvenesévekben nyomta. ebből gondoltam, h talán ő lenne az eredeti. Na mostantól érdkekelne....

zassz 2014.09.13. 01:14:29

@Kolléga: Na ebből is látszik, h inkább hallgatom, s nem megfejtem. :)

Vali Juhász 2014.09.13. 01:27:15

@zassz: Johnny Cash-nek 2000-től a halála előtt és részben utána jelent meg vagy 6 feldolgozáslemeze, amelyen általa kedvelt dalokat énekelt. Ebből az egyiknek itt a dallistája.
Van rajta Depeche Mode (!), Simon and Garfunkel, Bruce Springsteen feldolgozás is. Egyébként a U2 Zooropa albumon énekelt is egy dalt, a címe: The Wanderer. Hát így.
hu.wikipedia.org/wiki/American_III:_Solitary_Man

freestate 2014.09.13. 01:30:38

@csika7: A te listáddal egyet lehet érteni, főleg a MOFO, és a Daddy's gonna... említéséért. Tegnap az új lemez miatt elővettem a U2 discográfiát, és érdekes módon a régebben nem annyira becsült Zooropa most nagyon bejött. A U2 négy legjobb albuma szerintem (zárójelben még nem említett csúcsdalokkal): Joshua tree (Exit, Bullet the blue sky), Achung baby (Until the end of the world, Love is blindess a legszebb U2 dal számomra, ennek is a Sydney dvd felvétele az etalon), Zooropa (ha már Johnny Cash szóba került, a Wanderer egy atomcsászár duett vele), POP (Please, Wake up Dead man). Most meg a Rattle and Hum megy, egyidőben minden egyes nap végighallgattam, meghatározta egy korszakomat. A korai lemezeket már nem tudom annyira lelkesen hallgatni, mint huszonéve, az újabbak meg nem fogtak meg különösebben, ezek után az új lemez meglepetést okozott, egész kellemes hallgatnivaló. De számomra a banda nagy korszaka 1987-1997 volt.

Holly Goly 2014.09.13. 18:00:28

@zassz: soha nem értettem, hogy emberek miért állnak ki a pontatlan információik mellett egy gyenge "hát-nem-tudom-szerintem" érvvel 2014-ben, mikor szemmel láthatóan (ha ide kommentelsz), van interneted is. de hadd segítsek:
lmgtfy.com/?q=which+one+was+the+original+u2+one+johnny+cash+one
másodikkként kijön a wikipedia oldal, ajánlom a "legacy" rész 2. bekezdését.

szabo.kata 2014.09.13. 19:30:35

@csika7: ha ennyire megihletett, már nem volt semmitmondó ;). egyébként a u2 életmű akkora és olyan változatos, hogy borzasztóan eltérő lehet, ki és mit tart belőle fontosnak, kedvencnek, kiemelkedőnek. ráadásul mindez azon is múlik, mennyi idős, mikor találkozott a zenekarral, alapvetően milyen zenéket szeret stb, stb, stb. ez egy blogbejegyzés, ami az én véleményemet tükrözi olyan rálátásban, hogy mivel korábban nagyon rajongtam érte, baromi sokat tudok a zenekarról és az albumok mellett az olyan különlegességeket is vágom mint a passengers lemez, rengeteg bootleg, hivatalos koncertfelvétel stb. így.

zassz 2014.09.13. 19:35:54

@Holly Goly: Köszi észosztó. Tudod engem az itt felsorolt U2 számok nem érdekelnek annyira, hogy utána nézzek. De, mint írtam "ha jól tudom" tehát ebben az is benne van, hogy lehet, hogy nem tudom jól. Tehát ha a szövegértelmezési alapok meglennének, nem írnál olyat, hogy "kiálltam" a pontatlan infó mellett. Néhány U2-ban jártasabb kommentelő, -veled ellentétben- tájékoztatott, így most már tudom, amit kell. De veled ellentéteben nem csaptak át észosztásba. Az meg van ugye, hogy a "ha jól tudom" mit is jelent?

csika7 2014.09.13. 19:51:17

@nefrit: ha ennyire megihletett, már nem volt semmitmondó ;). XD Mondasz valamit :-)

kicsigee 2014.09.23. 20:42:05

Egy feldolgozás amire még Bono is áldását adta állítólag.
The Chimes - I Still Haven't Found What I'm Looking For
www.youtube.com/watch?v=KoAprhtXr-g
süti beállítások módosítása