A '90-es évek legnagyobb filmes slágerei

2014. szeptember 05. - szabo.kata

A '80-as évek után összegyűjtöttem a kedvenc filmes slágereimet a '90-es évekből is, ahogy ígértem. Nehezebb dolgom volt, mert ebben az évtizedben már számos olyan soundtrack született, melyek zseniálisak, de kiemelkedő, jellegzetes, a film mellett új slágerként élő dal nincsen rajtuk és nem is szabad csak egyet kiragadni róluk. Most azokat a dalokat akartam felidézni, melyekről azonnal eszetekbe jutnak a klasszikus jelenetek is és vagy a filmekhez írták őket, vagy úgy használták fel, hogy már örökké az adott filmhez kapcsoljuk őket.

Terminator-2-.jpg

Pretty Woman (1990) - Roxette - It Must Have Been Love

Egy olyan filmmel kezdem, aminek az egész soundtrackje zseniális és '90-es évek egyik meghatározó klasszikusa. Persze elsőre Roy Orbison Pretty Womanje jut eszünkbe róla, de az mégis egy régi dal. Így a Roxette It Must Have Been Love-jának kell itt szerepelnie, aminek elég jót tett a film sikere, de anélkül is megállja a helyét.

Több, mint  testőr (1992) - Whitney Houston - I Will Always Love You

És, ha egy igazi power ballad számmal indítottam a sort, akkor jöjjön ebből a műfajból AZ igazi. Az I Will Always Love You tökéletes volt Whitney hangjához és tökéletes volt a filmhez is. Kár, hogy az utóbbira talán már csak emiatt emlékszünk, no meg azért mert annyira rossz volt. Egyébként egy régi Dolly Parton számról van szó, csak picikét átdolgozták.

Robin Hood, a tolvajok fejedelme (1991) - Bryan Adams - (Everything I Do) I do it for You

Következzen a filmes óriás balladák királya, Bryan Adams, aki remek emlékezetes zenéket gyártott kosztümős kalandfilmekhez, mint amilyen a Robin Hood is volt '91-ben. Ez a hihetetlenül csöpögős dal 5 hétig vezette a Billboard Hot 100-as listáját, elképesztő...Ilyenkor van miért utálni Kanadát (bár titkon azért ezt a számot én néha szeretem).

A három testőr (1994) - Bryan Adams, Rod Stewart, Sting - All for One

Adams tehát nem állt meg az előzőnél, de írt egy hangzatos slágert a Három testőrhöz is, aminek előadásához hozott magával két társat is, Sting és Rod Stewart személyében. Mert három testőr, értitek. Összeálltak mint a gecis bugyi, akarom mondani, mint a muskétások...

Titanic (1997) - Celine Dion - My Heart Will Go On

Bryan Adams után gyorsan le is tudnám a kötelezőt és álljon itt, talán minden idők legsikeresebb filmes slágere, az a dal amit mindenki el akar énekelni, de nagyon sokan csak rosszul tudják: a My Heart Will Go On (és most már kicsit jobban lehet utálni Kanadát). Amúgy nincs vele semmi baj, csak rettenetesen elcsépelt lett.

Mint a villám (1990) - Maria McKee - Show Me Heaven

Úgy tűnik, Tom Cruise-nak mindig van egy-egy olyan filmje, ami mellé írnak egy emlékezetes számot. Maria McKee maga mondjuk nem sok vizet zavart a későbbiekben, de elég rendesen elszenvedte ezt a dalt.

Philadelphia (1993) - Bruce Springsteen - Streets of Philadelphia

Ez a dal a legjobb példa arra, hogy egy igazán megható és megrázó számhoz nem kell feltétlenül óriási dallamvezetés, ahogy az előbbiekben is hallhattuk. Olykor sokkal őszintébbnek hat egy alapvetően melankolikus szám kevés hangszerrel és Bruce Springsteen mormogásával. Ezért olyan jó ez a dal, amit a rendező felkérésére írt a Philadelphiához.

Veszélyes kölykök (1995) - Coolio - Gangsta's Paradise

Istenem mennyit ment ennek a dalnak a klipje a tévében és mindig forgott az asztal Michelle Pfeifferrel és Coolióval, hogy beleszédültem. Szegény Cooliónak azóta többször keltették halálhírét, mint, hogy a zenéje miatt beszéltek volna róla, és a film sem nagyon marad meg, csak ez a szám belőle. Amúgy eredetileg nem is konkrétan a Veszélyes kölykökhöz írta Coolio és szépen hoz egy Stevie Wonder mintát is.

Space Jam (1996) - R. Kelly - I Believe I Can Fly

R. Kelly slágere szerintem az egyik legvalószínűtlenebb párosítás a Space Jamhez. Inkább elképzelek a dalhoz valami  nagyon romantikus és nagyon beleérzős filmet, mint egy animációs vígjátékot, amit egyáltalán nem kell komolyan venni. Kelly viszont ettől még komolyan vette a számot ,amivel be is robbant a köztudatba.

Rómeó + Júlia (1996) - The Cardigans - Lovefool

Baz Luhrman filmjeiben mindig elképesztően fontos a zene, éppen ezért általában nagyon klassz filmzene albumok is születnek hozzájuk, amiket nagyrészt konkrétan az adott darabhoz raknak össze (vagy dolgoznak hozzá át számokat aktuális előadók). Én imádom a Moulin Rouge zenéjét is, de a Rómeó + Júlia soundtrackje is remek. Az, hogy a Lovefool lett róla nagy sláger, az egy dolog, a Cardigansnek vannak jobb dalai is. De ott van például a Young Hearts Run Free is, arra aztán lehet rázni.

A csaj nem jár egyedül (1999) - Sixpence None The Richer - Kiss Me

Bár nem konkrétan ehhez a filmhez készült, a Csaj nem jár egyedül című művet már összekapcsoljuk a Sixpence None The Richer hiperromantikus dalával és az embernek még a konkrét jelenet is elindul a fejében azonnal. A zenekar amúgy pont olyan, mint Freddie Prinze Jr., skatulya és csak a '90-es években működött.

Kegyetlen Játékok (1999) - Placebo - Every Me, Every You

A Kegyetlen játékok teljes OST-je itt lehetne annyira össze van rakva, de talán két olyan szám van rajta, amelyeknek a filmes megjelenés hozott átütő sikert. az egyik a Placebo Every Me, Every You-ja, amivel a film is kezdődik, a másik pedig a The Verve Bittersweet Symphony-ja. Ez egy gyűjteményes soundtrack, minden dalnak megvan a maga helye az előadók saját albumain, de az említett kettőt nagyon összekötjük a filmmel.

Egyiptom Hercege (1998) - Mariah Carey & Whitney Houston - When You Believe

A zenei alapot Stephen Schwartz szerezte az animációs filmhez, majd Babyface dolgozta át, hogy sláger legyen belőle. Ehhez pedig kellett még két olyan énekesnő is, mint Whitney és Mariah, akik miatt végig lehet nézni a film stáblistáját is, míg énekelnek.

Aladdin (1992) - Peabo Bryson & Regina Belle - A Whole New World

Nem ők énekelték a filmben Tim Rice dalát, de velük lett sikeres és kapott Oscart. Ezzel pedig el is indítom a Disney blokkot, a gyártó ugyanis eléggé kitett magáért rajzfilmes slágereivel a '90-es években, miközben Tim Rice házi szövegíróvá avanzsált.

Oroszlánkirály (1994) - Elton John - Can You Feel the Love Tonight

Mondtam, hogy Tim Rice marad, csak mellé érkezett Elton John, akivel baromi jó párost alkottak és az Oroszlánkirály zenéje az első perctől az utolsóig szuper, meg is nyert minden díjat anno, ami járt neki. A toplistás sláger az alábbi dal lett róla, nem véletlenül.

Pocahontas (1996) - Vanessa Williams - Colors of the Wind

Ismét egy Stephen Schwartz klasszikus, ami most éppen a Pocahontashoz készült. A filmben elhangzó dalt Vanessa Williams, egykori szépségkirálynő énekelte át popdalba, elég jól, tarolt is vele rendesen.

Tarzan (1999) - Phil Collins - You'll Be in My Heart

A Tarzan rajzfilm zenéjét Phil Collins írta, a leghíresebb dal róla pedig a Yo'll Be in My Heart, amit a többi számmal együtt rengeteg nyelvre, köztük magyarra is lefordítottak. Nálunk Ákos énekelte fel, amiben nem vagyok biztos, hogy annyira jó döntés volt, de ez van.

Dől a lé (1992) - Janet Jacson & Luther Vandross - Best Things In life Are Free

Jó kis feelgood dal, ami nagyon passzolt volna bármelyik vicces-romantikus '90-es években készült mozihoz. A Wayans tesók egyik első sikerének szereplői adják elő a számot a klipben, érdemes figyelni a ruhákra...Jézusom.

Jég veled! (1993) - Jimmy Cliff - I Can See Clearly Now 

Ez eredetileg egy Johnny Nash dal, csak Jimmy Cliff felvidámította egy kicsit a Jég veled! című filmhez, ami uga a szupercuki jamaikai bobcsapat sztorija. Na pont ilyen lett a dal is.

A vadnyugat fiai 2. (1990) - Jon Bon Jovi - Blaze of Glory

Emilio Estevez a Wanted Dead or Alive-ot szerette volna a film központi zenéjének, de Jon Bon Jovi szerint az nemm illet volna hozzá, mert a zenekara állandó turnézásáról szól. Helyette inkább megihlette a film annyira, hogy megírta hozzá a Blaze of Glory-t és az azonos című albumot. A vadnyugat fiai 2. egyébként igazi fiatal sztárparádé, amire sokan jobban emlékszik az ember, mint az első részére.

Mindörökké Batman (1995) - Seal - Kiss From a Rose

Ezt a Batman filmet sokan nem szeretik, bár a George Clooney-s szerintem lényegesen rosszabb volt, mindenesetre a zenéje halhatatlanabb lett mint a film, az biztos. Seal 1994-es albumán találták a producerek ezt a dalt, ami vitte az egész soundtracket.

Terminator 2 - Az ítélet napja (1991) - Guns N' Roses - You Could Be Mine

Sokan úgy hiszik, hogy a Guns dala véletlen került a filmbe, pedig azért szépen elő volt készítve minden. Cameron tudta, hogy a banda elképesztően menő és ezért beleépítette a jelenetekbe (például John Connor haverján Guns póló van, stb.) és megegyezett a zenekarral, hogy fő témának használják és még klip is készüljön hozzá. Állítólag Schwarzenegger hozott össze házában egy vacsit, amikor összehozták az együttműködést.

Halálos fegyver 3 (1992) - Sting ft Eric Clapton, Michael Kamen, David Sanborn - It's Probably Me

Tipikus all star dal, mint amilyet Bryan Adams írt a Három testőrhöz. Sting a közös pont a két dalban, itt ő követte el a zeneszerzést és sokkal finomabb, lazább számot hozott össze.

Vadiúj Vadnyugat (1999) - Will Smith - Wild Wild West

A filmet bár ne láttam volna, viszont a zenéje nagyon fülbemászó, tökéletes Will Smith popdal néhány akkor híres közreműködővel, nem is kell ennél több.

Men in black (1997) - Will Smith - Men in Black

Az előbbinél ez a film és a zene is sokkal jobb, óriási sláger volt. Persze, mert azonnal elindul a bugi az ember lábában és azonnal megy a refrén a fejében. Smith nagyon értett a filmzenékhez a '90-es évek végén, ezért még Grammy-t is kapott.

Armageddon (1998) - Aerosmith - I Don't Want to Miss a Thing

Steven Tyler a filmhez álmodta meg a dalt, ami végül is illik hozzá, mert hosszú és fájdalmas. Értem, hogy rengetegen szeretik ezt a számot, de engem a világból ki lehet kergetni vele. A filmmel is.

Trainspotting (1996) - Iggy Pop - Lust for Life

Ez a szám 1977-es és David Bowie iírta hozzá a zenét ukulelén...de 1996-ban szerencsére újra elővettéka filmhez és készült hozzá egy klip is, amivel egy új generáció ismerhette meg. Azt már nem is kell mondanom, hogy a Trainspotting filmzenéje is kötelező.

 

Ez remek zárás volt, nem is tudnám folytatni, de jöhet kommentben amit kihagytam és a szíveteknek kedves! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://charivari.blog.hu/api/trackback/id/tr696670651

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Top 10: a 90-es évek emblematikus pillanatai 2014.09.14. 10:46:24

Momentumok, amelyek beleégnek a tudatunkba, mint a pillanat, amikor a menzás néni először vágott megvetést tükröző arccal fél kiló tésztát a tányérunkra, s hiába néztünk rá tisztán csillogó őzike szemeinkkel, nem adott kis extra tejfölt az adagunkra. J...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

freestate 2014.09.13. 07:43:00

Esetleg egy hazai? Csinibaba, és nem is kell talán mondani, a Kispál és a borz féle Kicsit szomorkás..., de nekem az egész filmzene album sokat pörgött anno.

Ha meg már az új U2 lemez kapcsán találtam erre a blogra, akkor muszáj megemlíteni a Hold me, thrill me, kill me-t is (emellett nálam Seal nyavalygása labdába se rúghatott)

szabo.kata 2014.09.13. 19:33:15

@freestate: szeretnék majd egy hazai filmzenés bejegyzést, abban benne lesz, nagyon bírom!
tökjó, hogy említed a hold me, thrill me-t, teljesen elfelejtettem :D

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.09.14. 09:16:40

A Vadiúj Vadnyugat (1999) - Will Smith - Wild Wild West nem kellene rá, nem volt akkora sláger, mint a többi a listán.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.09.14. 11:09:53

jaj a számok legnagyobb részétől a rosszullét kerülget, látszik, hogy nem egy populáris egyed vagyok

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2014.09.14. 11:11:50

@doggfather: szerintem azért az is orrba szájba szólt, ha kellett, ha nem

joker_BB 2014.09.14. 15:00:34

Az Armageddont-t nem Steve Tyler "álmodta" meg, az Aerosmith "csak" eljátszotta. A dalt Diane Warren írta...

Void Bunkoid 2014.09.14. 16:38:37

A Vanessa Williams-dal csodálatos, és az egyik utolsó oldszkúl hangszerelésű rnb ballada (igen, a kora kilencvenes/késő nyolcvanas években EZ volt az árenbí, meg az En Vogue :)), a vele hellyel-közzel egy idősben íródott Un-break my heart Toni Braxtontól (jééé, hát nem azt is a Diane Warren írta? :D) már teljesen más hangzásvilágot képvisel.

Lt.Dorsi 2014.09.14. 18:52:08

Trainspotting > Perfect day
www.youtube.com/watch?v=QYEC4TZsy-Y

Legalábbis nekem ez maradt meg leginkább. Bár az ost-t végignézve szinte végigpereg a film előttem.

jamboox 2014.09.14. 22:16:07

Mintha mára kihaltak volna az ilyen típusú betétdalok, amelyek kifejezetten egy filmhez íródtak, vagy erőteljesen a filmhez kapcsolódnak. Az utolsó emlékem ilyen betétdalokról az a Pókemberhez írt Chad Kroeger féle Hero, illetve a második részbeli We are Ana Johnssontól. Pedig szerintem egy jól sikerült számnak és a hozzátartozó klipnek, amiben bemutatják a film pillanatait, óriási szerepe lehet egy film sikerében, de a reklámértéke mindenképpen nagy.