Miért fáj mindenkinek ennyire, hogy Justin Bieber Nirvana pólót viselt?

2015. november 24. - szabo.kata

A minap Justin Bieber Nirvana pólóban talált megjelenni az American Music Awardson, az internet pedig kiborult. Pedig pár nappal korábban Ellen DeGeneresnél is egy Metallica felsőben villogott, az valahogy mégis elkerülte a világ figyelmét. De miért bánt minket az annyira, ha egy tinisztár, egy celeb, vagy egy tinilány a péntek esti bulikában olyan zenekaros pólót visel, ami valahogy első blikkre nem illik sem hozzá, sem az alkalomhoz? Hajlamosak vagyunk zsigerből azt gondolni, hogy "mit képzel, azt hiszi menő, de egy számot sem hallott még tőlük". Mire alapozunk ilyenkor? És egyáltalán, van bármilyen etikettje a zenekaros póló viselésének? Megpróbáltam körbejárni a témát.

biebs2.jpg

Így szivárogtak be a zenekaros pólók a mindennapokba

Az utóbbi pár évben a nagy divatmárkák, legyen szó fast fashion boltokról vagy éppen menő divatházakról, egyaránt felfedezték maguknak, hogy a popkultúra olyan vizuális elemeit, mint a zenekaros lógókat, vagy a sztárokról készült vintage képeket, elég kifizetődően fel lehet használni a ruhaiparban. Az új trend következtében az addig inkább merch pultokban vagy erre szakosodott boltokban kapható zenekaros pólók hirtelen a népszerű üzletek polcain is megjelentek. És vitték őket, mint a cukrot. Annyira, hogy az előadók és a divatcégek közötti közvetítésre ma már olyan cégek szakosodtak, mint a Bravado, melyek előadói licence-ket vesznek és adnak bérbe professzionálisan (erről itt olvashattok bővebben). 

Mivel ma egy H&M-ben, Zarában vagy C&A-ban is szinte bármikor hozzájuthatunk egy Ramones vagy Metallica pólóhoz, nyilván ez a változás szélesítette a zenekaros pólók vevőkörét is. Míg  korábban egy ilyen felső viselése egyet jelentett azzal, hogy valaki szereti, támogatja a bandát, addig manapság talán gyakrabban fordul elő, hogy divatkellékké válik a zenekar, a logója vagy a fotója. Háttértudás és előzetes érzelem nélkül csak azért veszi fel a vásárló, mert jól néz ki, mert mindenhol azt látja, hogy ez most menő. És megteheti, konkrétan a zenekar beleegyezésével, hiszen az áruba bocsájtotta magát a ruhaiparban és még nagyon jól keres is vele. Egy okos szerződés például a H&M-mel bizony szép összeget rak a jogok birtokosainak és bérbeadóinak zsebébe is. Ez pedig nagyon fontos egy olyan korban, amikor a lemezeladásokból kieső pénzt valahonnan pótolni kell.

copyrightjayhynes_motorh.jpg

Miért baj az, hogy bárki felvehet egy Nirvana pólót?

A zenekaros pólók tehát szépen beszivárogtak az emberek mindennapi viseletébe és amikor már azt hiszem, hogy ezzel kezdünk megbarátkozni, mindig történik valami. Szóval a helyzet adott, ha egy zenekar logóját teljesen jogosan ráteszik egy pólóra, majd azt felveszi Justin Bieber, akkor mi is ezzel a probléma?

-A legtöbb megszólaló azzal jön, hogy "ugyan már, soha nem hallott egy számot sem a Nirvanától". Sosem értem, hogy mégis honnan tudják ezt. Nyilván az előítéletek miatt gondolják, de az nem bizonyíték semmire.

-Másokat inkább az zavar, hogy Bieber zenéjével és személyiségével nem igazán összeegyeztethető az, amit a Nirvana képviselt. Oké, rendben van, de ne legyünk már ennyire zenesznobok és lépjünk túl.

-A harmadik kör képviseli azt a nézetet, miszerint Bieber miatt most minden buta tini Nirvana pólót fog venni és ezzel az énekes, meg a divatcégek kiárusítják azt a szubkultúrát, ami csak az övék. 

Bár az első két vélemény általában a hangosabb, a harmadik talán a leginkább fájó: úgy érzik, egy szubkultúra kerül át a kereskedelembe (pont ezért hackelte meg anno a sokat emlegetett H&M kamu zenekaros cuccait a Strong Scene). És így az a zenekaros póló már nem csak azok fontos ismertetőjegye és kiváltsága, akik szeretik jelen esetben a Nirvanát, hanem bárki megveheti. (Bár megjegyzem a Nirvana pont rossz példa, mert túl ismert zenekarról van szó.) Ez az érzés egyébként valahol érthető, de ilyenkor mindig eszembe jutnak azok az emberek, akik azért utálják meg kedvenc zenekarukat, mert az túl sikeres lett és már pénzt is keres azzal, amit csinál. A jelenség hasonló: a rajongót leginkább az bántja, hogy a kedvence már nem csak az övé.

ceeloramone.jpg

Nincs etikett

Szerintem senki nem mondhatja meg másnak, hogy mit vehet fel és mit nem, zenekaros póló témában sem. Akik amiatt fanyalognak, hogy mások is megvehetik kedvenceik pólóit, inkább legyenek büszkék rá, hogy ők viselték először és most milyen sok emberhez eljutott. És örüljenek annak is, hogy így talán többen belehallgatnak egy olyan zenébe, ami soha eszükbe sem jutott volna. Félhetünk attól, hogy a divatdiktátorok, celebek, aztán a hétköznapi emberek egyszerűen "túlhordanak" egy zenekart és ezzel olcsóvá, unottá, közhelyessé teszik. De ilyenkor csak az történik, hogy egy időre eltűnik a divatból, és megint csak a rajongóké lesz, akik számára soha nem lesz ciki viselni.

Én kifejezetten örülök annak, hogy sokféle zenekaros cucc között válogathatok, sokféle üzletben, mert gyengéim az ilyen ruhák, van is belőlük egy rakattal (bár őszintén jobban esik egy koncerten megvenni azt a pólót). És nem viselem őket több joggal annál az embernél, aki nem is tudja, mi van rajta. Hordjuk azért, mert szeretjük, vagy csak azért, mert tetszik, teljesen mindegy. Ha pedig érzés és emlékek is vannak mögötte, akkor mindig jól fog állni (figyelem, divat-coelho gondolatok!). Én pedig akkor is fel fogom venni azt a Ramones pulcsit, ha minden kislány abban várja a buszt mellettem. Mert bírom a Ramonest. Ilyen egyszerű ez. 

Fotók: 1, 3 - Getty Images 2 - Jay Hynes

A bejegyzés trackback címe:

https://charivari.blog.hu/api/trackback/id/tr538105992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nick: 2015.11.25. 22:17:37

assemmi de az alsógatyája szerint meg kicsit protestáns a kölök! :-P

Rocko- 2016.03.30. 00:09:06

Charivaris póló lesz? :)