Sok olyan előadó van, aki sorra tudja gyártani a slágereket és a jobbnál jobb albumokat, de rengeteg olyan előadó is létezik, akiknek csak egyetlen egyszer sikerül olyat alkotni, amit egyből az egész világ dúdol. A "one hit wonder" tökéletes kifejezés arra, amikor minden összejön egyetlen számban és aztán soha többé. Mintha a zenész vagy zenészek erre az egyszeri alkalomra tudnák kihozni a maximumot a kreativitásukból és bárhogy próbálkozzanak is később, képtelenek megismételni az elképesztő sikert. Van, aki csak okosan kapja el a korszellemet, más jókor van jó helyen, egyetlen egyszer. Persze néha ennyi is elég a hallhatatlansághoz. Mivel a héten már foglalkoztam a Bravo magazinnal, egy csomó olyan dal kezdett el motoszkálni a fejemben, ami az előadó egyetlen slágere, de a '90-es években nagyot szólt. Így aztán összegyűjtöttem 30 hatalmas one hit wondert a korszakból, melyek előadói lehet, hogy még ma is léteznek és talán volt más ismert számuk is, de soha nem tudtak akkorát alkotni, mint AZ a bizonyos dal.
The Connels - '74-'75
Egy teljesen valószerűtlen zenekar, teljesen valószerűtlen slágere volt ez a dal 1993-ban. Komolyan, mintha a gyár hobbizenekara, vagy egy könyvelőiroda legjobb zenészei jöttek volna össze, hogy egy rendkívül depresszív számot és klipet elkészítsenek. De az emberek kajálták, mert baromira fülbemászó és bár a kanadai The Connels ma is létezik, azóta sem hallottunk felőlük sokat.
Babylon Zoo - Spaceman
Ennek a zenekarnak az volt a szerencséje, hogy berakták az egyik jobban sikerült dalukat egy Levi's reklámba. A '90-es években ettől egyrészt már voltál valaki, másrészt iszonyatos publicitást adott. A Spaceman bár nem az az igazi popsláger termék, mégis működött 1996-ban, az előbbiek miatt. A Babylon Zoo is 2000-ig, csak minek.
EMF - Unbelievable
Az EMF nem rossz együttes, de valahogy csak egyszer volt bennük annyi spiritusz, hogy egy olyan dalt csináljanak, mint '90-ben az Unbelievable. Pedig sok albumot összeraktak, de mindig pont ez az egy kis plusz hiányzott róluk ahhoz, hogy megint a reflektorfénybe kerüljenek.
Deee-Lite - Groove is in the Heart
Hát ez annyira jellegzetes dal, hogy tulajdonképpen a Dee-Lite nevű New York-i együttesnek másra sem volt szüksége, hogy egy életre beírja magát a diszkótörténelembe '90-ben.
Joan Osborne - One of Us
Tudjátok, az orrpiercinges csaj, akit mindig totálban mutatnak a klipben és egy kicsit idegesítő. Amúgy a dal nem az, az teljesen rendben van. A nő írt egyszer 1995-ben egy jó számot és egyébként még most is ad ki albumokat, amiket kevés helyen jegyeznek.
Meredith Brooks - Bitch
Szintén egy énekesnő, aki egyszer tudta csak megugrani azt a bizonyos lécet 1997-ben. Mondjuk ebből a dalból feminista himnusz lett, szerintem kicsit tévesen, de énekelje csak öntudatosan, aki akarja.
Donna Lewis - I Love You Always Forever
Ezzel a számmal engem anno '96-ban a világból ki lehetett kergetni, annyira megutáltam azért, mert egyszerűen túl sokat játszották. Lewis hangja pedig teljesen olyan, mint Ellie Goulding-é és ez a kis affektálás már túlment a tűrőképességem határán.
Natalie Imbruglia - Torn
És még egy hölgy, bár vele kicsit bajban vagyok, mert ugyan igazi nagy toplistás dala tényleg csak ez van, azért néha néha visszatér és akkor nagyon szeretem a számait. Szóval nincsen Natalie Imbruglia elfelejtve, csak olykor parkolópályán van.
Fool's Garden - Lemon Tree
Ez a német együttes szerintem a '90-es évek legbárgyúbb és legnyomibb számával futott be egy pillanat erejéig 1996-ban annyira, hogy vélhetően még máig szépen csorog a jogdíjból. Mondanám, hogy így kell ezt csinálni, csak nem akarom.
Liquido - Narcotic
Ha pedig Németország, akkor igazi egyslágeres banda a Liquido is, akiknek a Narcotic című '98-as számát annyit nyomták a zenetévék, hogy nem lehetett nem megtanulni kívülről. Egyébként nem rossz, csak századik hallgatásra nagyon unalmas.
4 Non Blondes
Ugyan a 4 Non Blondes-nak nem volt több slágere, azért az énekesnő, Linda Perry máig ír elég jó dalokat aktuális popénekesnőknek. Szóval volt ott tehetség rendesen, csak valószínűleg a zenekarban nem tudott kibontakozni.
Soul Asylum - Runaway Train
Picit kivétel, mert ugyan a világ a Soul Asylum-ot kizárólag emiatt a '92-es dal miatt ismeri, Amerikában azért sokáig sikeresek voltak, több platinalemezük lett és Grammy-t is elvittek például ezért a slágerért. Az utóbbiaktól függetlenül úgy éreztem, azért ennek a dalnak itt a helye.
Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm
Bár ez a zenekar is létezik még, ilyen daluk nem volt hasonló. Pedig ez se egy olyan "hű de mindig hallgatnám" témájú, csak belemegy a fejekbe az a jellegzetes mormogás. Azt hiszem ez az egy szám bőven elég is volt belőlük, pláne, hogy ennek sem tudtak rendes címet adni.
Chumbawamba - Thubthumping
Szerintem ez a dal 1997-ben egy véletlen műve volt, mert a Chumbawamba hosszú története során sokféle stílusban megfordult, de máskor nem csinált igazi nagy slágert. Amúgy ennek a sikerére szerintem rátett a World Cup 98 játékban való felhasználása is még.
Spin Doctors - Two Princes
A Spin Doctors nem is egyslágeres, hanem inkább egyalbumos zenekar, mert a Two Princes-hez tartozó Pocket Full of Kryptonite című lemez is nagyszerű volt és Amerikában ötszörös platina lett 199-ben. Az azt követő albumok ezt az eredményt meg sem közelítették.
Deep Blue Something - Breakfast at Tiffany's
Ha a Spin Doctors nem is, a Deep Blue Something már tényleg egy tipikus egyslágeres banda. Egyszerűen semmi másról nem lehet rájuk emlékezni ezen a '95-ös dalon kívül, de arról mondjuk eléggé.
New Radicals - You Get What You Give
Szintén egy tipikus egydalos zenekar, ami ráadásul mindössze 2 évig volt aktív '97 és '99 között, de abba belesűrítettek egy olyan számot, amit máig játszanak a rádiók és ironikusan az áruházak hangszórói is.
Len - Steal My Sunshine
Ebben az ugyancsak tökéletes one hit ownder zenearban csak az a meglepő, hogy még mindig aktívak. Egyszerűen nem értem, semmilyen más ismert számuk nincsen és igazából hogyan is lenne, hiszen bár ez egy igazi feelgood dal, azért nem egy nagy dobás, valljuk be, csak 1999-ben jó volt a nyár.
OMC - How Bizarre
Maradva a nyárnál, mi sem lehetne lazább a How Bizarre-nál, de mondjuk egy Új-Zélandi zenekar tudja is, hogyan kell lazának lenni. Az énekes, Pauly halála után 2010-ben ez a szám egyébként az országban megint a toplisták első helyére került.
Vanilla Ice - Ice Ice Baby
Vanilla Ice-ban az a durva, hogy ezzel az egyébként nagyon rossz számmal, a hiphop műfajban először vitt a Billboard lista élére dalt. Persze kérdés, hogy mennyire hiphop ez, de ezen most lépjünk is túl. A lényeg, hogy szerintem őt mindig is többen utálták, mint szerették, de ez a szám akkor is mindent vitt 1991-ben.
Kriss Kross - Jump
Hasonló vonalon haladva tovább, azonnal eszembe jut a két fordított gatyás kissrác, meg ez a dal '92-ből. Mennyire meg volt őrülve értük mindenki egy nagyon rövid ideig, te jó ég, még én is így akartam hordani a kantárosomat. Az mára azonban biztos, hogy több slágerük nem is lesz, mert tavaly az egyikük, Chris Kelly meghalt.
Snow - Informer
Szintén 1992-ben robbant be slágerével a köztudatba Snow is, azóta se többet. Emberünk egyébként kanadai és mostanában filmekben, tévéműsorokban szerepel, hiába, valamiből meg kell élni.
Sir Mix-a-Lot - Baby Got Back
Egy örök érvényű himnusz a formás seggekhez, aminél tényleg semmi több nem kell. Még a Jóbarátokban is megénekelték, akkora klasszikus.
The Rembrandts - I'll Be There for You
És, ha már szóba került a Jóbarátok, akkor, itt az a zenekar, akikről kizárólag a főcímdal miatt tudunk, semmi másért. Pedig utánanéztem, sokszor próbálkoztak, de ez az egy húzás jött be.
Apache Indian - Boom Shack-ALack
Apache Indian egy Angliában élő indiai énekes és DJ, aki leginkább a reggae műfajában tevékenykedik és rengeteg sztárral dolgozott együtt az idők során. Saját slágere azonban csak egy lett, ez (mondjuk ezt legalább a Happy Gang is feldolgozta...).
Inner Circle - Bad Boys
Az Inner Circle-nek nagy szerencséje volt azzal, hogy A COPS című sorozat zenéjének választották egyébként '87-es számukat. Így a Bad Boys '91-ben és '93-ban is sláger lett a Sweat című számmal együtt. Amúgy a zenekar akkor már régóta létezett, de ezzel a két dallal csinálták meg a szerencséjüket.
Los Del Rio - Macarena
Az Inner Circle-höz hasonlóan saját műfajában már ez a duó is ismert és sikeres volt, de annyira azért soha, hogy az egész világ ismerje őket. A Macarena ráadásul nem is csak egy dal volt, hanem egy tánc is, amit mindenki tudott.
Lighthouse Family - High
Az easy listening csúcsa, ami annyira kiváló autózáshoz, hogy a Lighthouse Family 1995-ös Ocean Drive című albuma sok országban lett kasszasiker. A legnagyobb és legismertebb sláger róla mindenképp a High.
Edwin Collins - A Girl Like You
A skót Collins szerintem soha nem akart hatalmas slágert írni, mégis összejött '94-ben, aztán nem is kért belőle többet, inkább maradt a visszavolulós művészkedésnél.
Eagle Eye Cherry - Save Tonight
A svéd énekes Neneh Cherry féltesója és amíg az énekeső máig sikeres és meghatározó művész, addig neki csak erre az egy slágerre futotta. Pedig nagyon kellemes hangja van, többször és több ötlet kellett volna talán.
+1 Toploader - Dancing in the Moonlight
Ez a dal ugyan már éppen 2000-ben jött ki, de zárásnak tökéletes. A korszak legidegesítőbb és szerintem indokolatlanul a leginkább túljátszott dala, ahogy megláttam valamelyik zenecsatornán, már kapcsoltam is el. Valószínűleg ez a túláradó mű-jókedv zavart benne mindig is.
Természetesen lehetne még folytatni a sort, de megpróbáltam olyan számokat összeszedni, amiket azért a világ nagy részén kívülről fújtak az emberek. Persze várom a további tippeket, ahogy mindig!