charivari

16 zenés film, amitől nem szaladok ki a világból

2014. december 08. - szabo.kata

Általában nem esnek jól azok a filmek, amikben egynél többször kezdenek el énekelni és nem egy rajzfilmről van szó, mert ott még oké. Éppen ezért például a Mary Poppinstól és társaitól külön hidegrázást kapok. Mégis van pár olyan zenés film, amiket nagyon meg tudtam szeretni, hiába dalolják őket végig az első képkockától az utolsóig. Musical/zenés filmek voltak, vannak és lesznek is, csak a mennyiség és a minőség változik, így valahogy muszáj megbarátkozni velük. Ráadásul van köztük elég sok élvezhető, ezért összegyűjtöttem 16 olyan darabot, amik még az én szívemet is meglágyították valahogy. Így az ünnepekhez közeledve pedig ezek simán beférnek a vasárnap esti mozizásba a tévé előtt.

chicago.jpg

 

Moulin Rouge! ( 2001 - Baz Luhrman)

A Moulin Rouge! vicces, abszurd és javíthatatlanul romantikus, ráadásul olyan színészek énekelnek benne ( pl.: Nicole Kidman, Ewan McGregor), akiket nem éppen ebben a szerepkörben szokhattunk meg. És hiába gyenge kicsit a hangjuk, a slágerek összefüggő átdolgozásai olyan jól sikerültek, hogy még ez sem zavaró, sőt. Ez a pici esetlenség kellett a dologba. Egyébként a dalok nem hogy nem zavaróak, hanem inkább csak várja az ember, milyen ismerős számok jönnek még. Olyan az egész, mint egy giccses zenedoboz Nirvanával. Imádom.

 

Mamma Mia! (2008 - Phillyda Lloyd)

Egy nagyszerű film, az előzőhöz hasonlóan nagyszerű szereposztással, ami az elejétől a végéig elképesztően szórakoztató. Az ABBA dalok miatt pedig szerintem még olyanok is azon kapják magukat, hogy együtt énekelnek a filmmel, akik utálják a svéd együttest. Kipróbált instant boldogság. És itt is külön poén az, hogy Pierce Brosnan vagy Colin Firth is dalra fakad, akik aztán szintén nem azok az éneklős színészek.

 

 

Karácsonyi lidércnyomás (1993 - Tim Burton)

Bár animációs film, és nem akartam azokat idekeverni, ennek mégis itt a helye, annyira jól van összerakva a zene a sztorival. Ráadásul milyen jó dalokról van szó! Persze, ha Danny Elfman szerzi a zenét, akkor arra nemigen lehet panasz. Ebben azt esetben azonban Elfman Jack hangját is kölcsönözte, így külön öröm hallgatni.

 

Once (2006 - John Carney)

Egy fiú és egy lány sztorija, akik a zenén keresztül ismerik meg egymást. Nincsen túlbonyolítva sem a történet, sem a zene, ettől olyan kedves és nézhető/hallgatható/szerethető az egész. Mostanában éppen Ronan Keating énekli musicalként Londonban.

 

Táncos a sötétben (2000 - Lars von Trier)

Nem egy szokványos musicalfilm, inkább egy megrázó és megható mozi, ami rendesen leköti az embert. Björk zseniális, de Catherine Deneuve is eléggé ott van. Érdemes megnézni, ha még nem tettétek, meghatározó élmény (még annak is, aki alapvetően nincsen kibékülve Björkkel)

 

Ének az esőben (1952 - Stanley Donen és Gene Kelly)

És akkor most nagyon eltávolodva az előzőtől, az Ének az esőben már egy klasszikus zenés film abból az időből, amikor ezeket szinte futószalagon játszották. Persze akkoriban is születtek rendkívül silány alkotások, ez a legjobbak közül való. Gene Kelly csillog benne, legyen szó énekről vagy táncról, és teljesen kikapcsolja az embert, amikor nézi. Nem kell gondolkodni semmit, csak bambulni.

 

Egy amerikai Párizsban (1951 - Vincente Minnelli)

Az előzővel párban jár ez a film, aminek szintén Gene Kelly a sztárja. Ez a musical magasiskolája, és sok későbbi zenés filmen segített volna, ha ezt veszik példának.

 

Cry-Baby (1990 - John Waters)

Ez az '50-es években játszódó rocky-komédia azért jó, mert a készítők és a színészek sem veszik véresen komolyan. Pedig a szereplők, mint Cry-Baby is, borzasztóan komolyak. Ezzel lett ismert Johnny Depp és feltűnik benne Iggy Pop is, a de az igazán jó nő nem is a főhősnő, hanem Traci Lords. Aww.

 

Grease (1978 - Randal Kleiser)

És, ha már a rock 'n rollnál tartunk, akkor itt a Grease, vagyis a Pomádé, ami igazi kult klasszikus, gyakorlatilag megkerülhetetlen. Szerencsére baromi jó a zenéje, és néha még a sztori is egészen mély a gagyi felszín alatt. A Grease egy jó film, nem szégyen imádni. Travolta és Olivia Newton-Jon pedig elképesztően menők.

 

Dreamgirls (2006 - Bill Condon)

Beyoncé óriási énekel a Supremes ihlette Dreamgirls című filmben. És ha ő nagyot énekel, akkor Jennifer Hudson egyenesen tarol. A producerek nem bízták a véletlenre a sikert, teli van sztárokkal a film, olyanokkal, akik aztán el is tudják rendesen énekelni ezeket a csodás számokat.

 

Kabaré (1972 - Bob Fosse)

A musical, amivel máig összekötjük Liza Minellit (pedig énekelt ő azért másban is). Az egész zseniális, a ruháktól kezdve, a történeten át, természetesen a dalokig. Tipikusan az a film, amit az életben legalább egyszer meg kell nézni (de inkább többször). Most a Broadwayn éppen Emma Stone remekel benne a színpadon.

 

A muzsika hangja (1965 - Robert Wise)

A muzsika hangjához fel kell nőni, hogy ne idegesítsen. Régebben nem tudtam végignézni, aztán egyszer sikerült, és végigizgultam az egészet Julie Andrewsért. Elképesztően jó ez a film, amiben azért nagyon nem olyan egyszerű az élet, mint azt gondolnánk.

 

Hajlakk (2007 - Adam Shankman)

2007 egyik szenzációja volt ez a film, a nővé maszkírozott Travoltával, aki újra megcsillogtatta tudását. A '60-as években játszódó filmben van minden, ami egy jó musicalhez kell: sok tánc, érdekfeszítő események és megjegyezhető szereplők. Nagyobb mélységeket senki ne keressen. Persze van benne egy kis szociográfia, de ennyi, inkább az énekre figyeljetek.

 

Chicago (2002 - Rob Marshall)

Renée Zellweger és Catherine Zeta-Jones életük formájában, nem is véletlen, hogy utóbbi Oscart is kapott a szerepért. Pimasz szereplők egy rendkívül dögös filmben - pont ilyen a '20-as években játszódó Chicago, amitől az ember azonnal menne zülleni. 

 

Hair (1979 - Milos Forman)

Mielőtt megkövezne valaki, hogy 'hol a Hair?", hát itt van! Persze, hogy itt van, nagyon szeretem, mert anyáék is nagyon szerették amikor kicsi voltam, és sokat ment lemezről, vagy videón. Kultfilm, klasszikus, csak szuperlatívuszokban lehet róla beszélni. Azt meg teljesen felesleges ecsetelni, hogy miről szól, mert azt csak mindenki tudja, nem?

 

Hard Day's Night (1964 - Richard Lester)

Ezt egyszer sikerült moziban megnézni és hatalmas élmény volt. Aki szeretné egy kicsit átélni, milyen lehetett gombafejnek lenni a '60-as években, az imádni fogja ezt a filmet. John Lennon igazi csibész, ő viszi a prímet végig.

 

Ezek voltak a kedvenceim, de még jön pár ajánlóként, amiket érdemes megnézni:

Rocky Horror Picture Show - Én sose szerettem bele, de egyedülálló és izgalmas film 1975-ból, ami jóval túlmutatott a korán.

Tommy - A Tommy, hasonlóan az előzőhöz, szintén megelőzte a '70-es éveket. Pete Townshend zenéje hallható benne és itt szerepelt először Tina Turner a vásznon.

New York, New York - Minnelli és De Niro valószínűtlen párosa egy klasszik szerelmi történetben, nagyszerű dalokkal.

A rochefort-i kisasszonyok - Húgom ajánlásával egy szuperkönnyed francia musicalfilm Gene Kellyvel és Catherine Deneuve-vel.

Szerelmesdalok - És még egy francia különlegesség párizsi szerelmesekről, dalokban elmesélve. Christophe Honoré filmjére is érdemes irdőt szakítani, nem csak kettesben!

 

Nektek milyen zenés filmek jönnek be? Meséljetek!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://charivari.blog.hu/api/trackback/id/tr636964509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ziggy stardust · http://fagyis.blog.hu 2014.12.09. 07:50:53

a Grease-t nemrégiben megnéztem a lányommal, előtte még soha együltő helyemben - láttam én összességében végig, de nem volt az én világom soha - nekem borzasztó nagy csalódás volt, nyilván nem társadalomkritikának szánták, de valami elképesztően sablonosnak éreztem még úgy is, hogy nem sokat vártam tőle (alapvetően már a korom miatt sem vagyok célközönség). a zenék okék (mégha nem is az én világom), de kicsit jobban is megerőltethették volna magukat a történettel :)
a Cry Baby sztem pont a grease-beli lányokat, fiúkat parodizálja, az volt az érzésem

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.12.09. 14:39:43

"Hajlakk (2007 - Adam Shankman)"

Azért azt ugye tudod, hogy ez egy remake?

"Ének az esőben (1952 - Stanley Donen és Gene Kelly)
Gene Kelly csillog benne, legyen szó énekről vagy táncról"

Azért ne feledkezzünk meg a poénokról sem. (Bár a legtöbb musical poénos is.)

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.12.09. 14:42:33

@ziggy stardust:
"de valami elképesztően sablonosnak éreztem még úgy is"

Valószínűleg a Grease direkt sablonos. Tehát valamilyen szinten ez is paródia akart lenni. Már önmagában amiatt sem lehet komolyan venni, hogy a legfiatalabb szereplő is elmúlt harminc (vagy már negyven is) akkoriban, vagy ilyesmi :)

ziggy stardust · http://fagyis.blog.hu 2014.12.09. 14:46:20

@Hoppácska: igen, már azon is meglepődtem, hogy ezek gimisek. korábban azt hittem, amíg csak részletekben láttam, hogy egyetemisták, aztán mikor végignéztem, akkor derült ki, hogy nem. utána is néztem, huszonsok évesek voltak zömmel, de páran azért voltak harmincon túlról is :)

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.12.09. 14:56:03

És még az Ének az esőben-hez:
Gondoltam, hogy a címadó dalt fogod belinkelni, de szerintem a "Good morning" vagy éppen a "Moses" meg a "Make 'em laugh" (Donald O'Connorral!)sokkal ütősebbek :)

eßemfaßom meg áll 2014.12.09. 15:16:41

Nekem az éneklős filmekben az No1. a Jesus Christ Superstar (a Hair nem sokkal követi), ahogy elkezdődik az a gitártéma az elején, még mindig feláll a szőr a hátamon tőle.

Nátán Apfelbaum 2014.12.09. 16:07:35

A néger Júdás már szart ér?

mojoking77 2014.12.09. 16:34:11

Jee, pedig alapbol utalom a stilust magat, (a Jegvarazsbol kilenc perc ment, a Nyomorultakbol nem egeszen kettot),de ezeknek a nagyja tenyleg jo volt (a ONCe-ot es a Cry Baby-t mrg nem lattam..).
Kivetelt kepez a Mamma Mia, de mivel zsigerbol gyulolom az ABBA-t ezert ez nem mervado, illetve a Tancos a sotetben-t, ami ota undorodom Bjorktol, pedig addig csiptem a zenejet.
Nagy kedvenc meg a Halott Menyasszony, de megertem, hogy a Karacsonyi lidercnyomas jobb.
Meg a vegen kiderul, hogy szeretek egy ket musicalt... Hova tart a vilag..

Sir Galád 2014.12.09. 16:41:18

Kifejezetten utálom a musicaleket, kivéve a Hard Days Night-ot (bár ez nekem nem az), a Hair-t és a Jesus Christ Superstar-t (nem is értem, hogy maradhatott ki kenterbe veri az összes itt felsoroltat, főleg az ilyen Grease, meg Cry Baby szörnyűségeket.

2014.12.09. 16:42:53

Ha már zenés film, akkor a Sweeney Todd - A Fleet Street démoni borbélya (Tim Burton)
Ezt leszámítva a világból is ki lehetne kergetni a musicallel.

magyarben 2014.12.09. 16:55:46

Régebben készültek magyar zenés filmek is, és ezek közül is van egy-két örök darab:
-2x2 Néha 5 (www.youtube.com/watch?v=9pdQoSBXbJk)
-Hattyúdal (www.youtube.com/watch?v=YVdHjv7ZHn8)(igaz, ez határeset, mert ebben nem "túl sok" a zene, de annál hatásosabb)

Amúgy meg van egy magyar színpadi musical, amit ha filmre vinnének (filmmusicalként), hatalmas siker lenne az egész világon! Ez a Valahol Európában!
(A 47-es mozifilmből készült színpadi musicalt 95 óta minden évben (legalább egy színházban) játszották, de mozifilmet mégse csináltak belőle!?!)

Kendericze Ákos 2014.12.09. 17:25:02

Vártam, hogy szerepeljen a felsorolásban az "Across the Universe". Jók a szereplők (pár felsorolt film szereplőivel ellentétben tudnak énekelni) a képi világ szuggesztív, mellékszerepekben olyan nevek tűnnek fel, mint Bono, Joe Cocker, a keret történet... az meg olyan, amilyen, de érdemes megnézni. A magyar mozikba nem ért el, de DVD-n kijött. A Soundtrack album, ami végig Beatles feldolgozásokból áll, önállóan is élvezetes darab.

Kedvcsinálónak: www.youtube.com/watch?v=n79B3FHi0Fs

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2014.12.09. 18:12:10

Ha már Gene Kelly, akkor ne álljunk meg ott - előtte is létezett zenés-táncos műfaj, amit akár musical-nek is nevezhetnénk :-)
Pédául mindjárt Fred Astaire, aki még hetven évesen is ánekelt - táncolt egy film főszerepében.
www.imdb.com/name/nm0000001/?ref_=fn_nm_nm_1
A film:
www.imdb.com/title/tt0062974/fullcredits?ref_=tt_ov_st_sm
amit nem mellesleg eléggé híres fazon rendezett:
www.imdb.com/name/nm0000338/?ref_=ttfc_fc_dr1
(Korai munkája - mivel az első rendezőt kirúgták egy hét után, a cég rá bízta egy ismeretlen új fiúra :-P)

agika88 2014.12.09. 18:43:08

Zenés filmek közül kettőt nagyon szeretek, pont egyik sincs rajta a listán... :D
A Sweeney Toddnál és a 2004-es Az operaház fantomjánál nincs jobb számomra.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2014.12.09. 18:54:30

Hogy a britek se maradjanak ki:
Talán nem annyira jó zenés mesefilm, viszont nálunk kevéssé ismert. Bár az eredeti cím dalát évekig használta az MTV - az időjárásjelentés alatt :-)))
www.imdb.com/title/tt0062803/?ref_=fn_tt_tt_1
Írták pl.: Roald Dahl (pl. Meghökkentő mesék) meg Ian Fleming :-P
Játszik benne bizonyos (még igen fiatal) Benny Hill is - és nem a szokott fazonját.
Itt a nóta:
www.youtube.com/watch?v=ZTTzcXSLjhI
A színész is megér pár szót: ma is aktív, közel a kilencedik ikszhez - nem mellesleg a Poppins Mary-ben is ő játszott - például itt:
www.youtube.com/watch?v=1Pu1adxqUAg

2014.12.09. 19:13:28

Nem pont musical, de a The Doors című film elég sok - The Doors - zenét tartalmaz és az is bejött. Sőt, volt olyan szám, amit a film segítségével ismertem meg és azóta kedvenc, pl. a Not To Touch The Earth. :)

quisum 2014.12.09. 20:30:09

Help
Mindhalálig zene

automaton_aliza · http://antiquefashioncompany.blog.hu/ 2014.12.09. 23:05:43

Ahogy elkezdtem olvasni a bejegyzést, akkor no mondom, de tök jó, nem csak én vagyok így a zenés filmekkel, hogy sikítófrászt kapok, de aztán csalódtam, amikor nem olvastam a kedvencemet a Jesus Christ Superstart, és a Hairt is csak a végén kullogva (a Tommyt pedig csak az egyéb kategóriában), viszont számos olyan filmet olvastam, amiket kihagytam volna, például a Rocky Picture Horror Showt, a Grease, Mulin Rouge vagy a Muzsika hangja - utóbbit 15 percig bírtam nézni, mert úgy hatott, mint egy Merci reklám -. Viszont, ami illett volna a listába főleg a Gene Kelly filmek mellé mindenképpen az 1964-es My Fair Lady, ami amellett, hogy jól komponált nagyon szórakoztató még mai szemmel is, a színészek pedig zseniálisak benne. A 2004-es Phantom of the Opera is nézhető. De abszolút első a Jesus Christ Supertar. Az egyébbe legalább belekerülhetett volna a The Wall, ha már a Rocky Horror Show és a Tommy ott volt. Aki pedig valami tényleg nagyon furcsát és bizarrt akar látni, sokkal bizarrabbat, mint a Rocky Picture Horror Show, nézze meg a Lisztomaniát.

hátsó szándék 2014.12.10. 10:55:03

@eßemfaßom meg áll: a legkirályabb a Jesus Christ, nekem nem csak zenei, de első meghatározó vallásos élményem is volt. A néger Júdás, a buzi Heródes, az UZI-s rómaiak, mind zseniálisak.

Kyria 2014.12.10. 13:03:29

A régiek közül nekem az Óz, a Hegedűs a háztetőn és a Funny Girl voltak a kedvenceim, no és természetesen a Hair. Az újabbak közül a Disney's Szépség és a Szörnyeteg-ét jól eltalálták, illetve a Gerard Butler főszereplésével készült Fantom szerintem is jól sikerült. Nekem tetszett Madonna-val az Evita is, bár főleg azok miatt a dalok miatt, amelyeket Banderas énekelt. A Mamma Mia-val - bár látványos és ötletes - az a bajom, hogy vannak benne nagyon félresikerült részek, főleg a színészek hiányos énektudása miatt.

Rocko- 2014.12.10. 23:59:43

totálisan egyetértek! habár zene nélkül nem telhet el nekem nap, és a filmeket is szeretem, a kettő együtt nagyon nem jó.

egyetlen musical filmet (Yankee Doodle Dandy) néznék meg, és emiatt a jelenet miatt: www.youtube.com/watch?v=xlvB4xk4LNQ

Hair: érdekes, én is gyerekként láttam, számomra mai napig nyomasztó, nem is szeretem.
süti beállítások módosítása