Az első teaser videó óta vártam a Harper's Bazaar fotósorozatát, melyben a nagyszerű balerina, Misty Copeland kelti életre Edgar Degas híres balerináit. A francia festőművész és szobrász rengetegféleképpen megörökítette kedvenceit, a balerinákat, akik finomságát tényleg csak egy olyan táncos tudta most visszaadni, mint Copeland. Még az utolsó ujjpercének mozdulatára is odafigyelt a pózok kialakítása közben. Elképesztő, tényleg! Hoztam egy videót a fotózás munkálatairól és válogatást is a csodás képekből.
Mielőtt jönnének a képek, előbb had ejtsek pár szót a két főszereplőről: Misty Copelandről és Degas-ról, hiszen nélkülük el sem készültek volna ezek a képek. A balerina rendkívüli jelenség, hiszen bár voltak sikeres elődei, ő az első igazán széles körben elismert afroamerikai táncosnő a balett kegyetlen és nagyon zárt világában. Megjelenésével és tehetségével olyan határokat rombolt le, amire addig nem volt példa, és addig menetelt, míg nem az Americal Ballet Theatre vezető szólótáncosa lett tavaly júniusban. Ez pedig ezidáig egyetlen afroamerikai művésznőnek sem sikerült az intézet 75 éves története során. Persze az út egyáltalán nem volt könnyű idáig, hiszen Copelandnek rengeteg előítélettel kellett megküzdenie karrierje során, ám ezekből csak erőt merített. Annyit, hogy szenvedélye mellett elkezdett beszédeket tartani és ahol csak tudta, elmesélte a történetét, hogy ezzel is bátoríthasson másokat. Neki az egyik neves intézet azt mondta, ilyen testtel nem lehet balerina, most mégis a csúcson van, szóval nem beszél a levegőbe, ha a falak döntögetéséről és a kitartásról van szó.
Edgar Degas pedig, ha valaki nem tudná, festő volt és szobrász, aki az 1800-as évek közepétől az 1900-as évek elejéig élt és alkotott és még életében híres lett mesterségéről. Az impresszionizmus egyik ismert alakja, akinek színvilága és szereplői mindig közel álltak a szívemhez. Nagyvárosi témái között hangsúlyos részt foglalnak el a balerinák. A festő egyrészt a balett szépségét ünnepelte képeivel, ugyanakkor megpróbálta a színfalak mögé vinni a közönséget azzal, hogy megmutatta azt is, hogyan gyakorolnak a balettművészek. Képeiből látszik az a rengeteg erőfeszítés, ami egy-egy koreográfia tökéletesítéséhez szükséges.
Copeland pontosan ismeri a Degas által megfestett gyakorlást és a vele járó rengeteg munkát, így könnyen beleélte magát a festő balerináinak a szerepébe. Ám a Harper's Bazaar interjújában elmondta, hogy legalább annyira nehéz volt újraalkotni a pózokat, mint eltáncolni egy darabot. Hiszen Degas képeinek a különlegessége az, hogy folyamatban lévő mozdulatokat mutat meg állóképként, ezt pedig csak nagy erőfeszítés árán lehet fotókon megjeleníteni. De a táncosnő azt mondta, hogy végül is pont ezt csinálja a színpadon is, kitart egy mozzanatot, miközben a közönség már azt várja, hogy mi lesz a következő lépés.
A fotókat a Bazaar Misty Copeland: The Art of Dance anyagához Ken Browar és Deborah Ory készítette az NYC Dance Projectből, a szépséges ruhák kiválasztásáért pedig Michelle Jank felelt. A fotók apropóját a New York-i MoMA aktuális Degas kiállítása adta, ami Edgar Degas: A Strange New Beauty címmel nyílik március 26-án.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon, így nem maradsz le semmiről!