1998: az év, amikor még az MTV-n (vagy épp a VIVA Zwei-on) lestem a számokat, kazira vettem a rádiót, és még fontos volt menő klipeket készíteni. De már elkezdtek új szelek fújni, hiszen jött hozzánk is az otthoni net és hamarosan minden egészen más lett. Talán a 2000-es évek közelsége hozta, hogy albumok terén friss, kísérletező és kiemelkedően kreatív 12 hónap volt ez. A zenében is vannak jó és rossz évek, de 1998 szerintem zseniális volt. A következő 10 lemez meghallagatása után pedig le is jön, miért mondom ezt.
Lauryn Hill - The Miseducation of Lauryn Hill
Elfogult vagyok, mert a neo soul a gyengém, de ez a lemez akkor is az első percétől az utolsóig tökéletes. Hill olyan mestermunkát tett le vele az asztalra, hogy soha több mást sem kellett volna csinálnia. Minden dal önmagában utazás - gyakran több stíluson át - miközben simogatja a fülem a rengeteg finom megoldás. És a klipek is olyan okosak voltak, hát csak a Doo Wop (That Thing) önmagában örök darab.
Madonna - Ray of Light
Életem 10 meghatározó lemeze között is szerepel az album, amivel Madonna - akkor már sokadszorra - tudott megújulni, ekkor éppen William Orbit kreatív segítségével. Nem csak a dalok, hanem a hozzájuk tartozó kult klipek miatt is nagy jelentőségű ez a korong, amivel az énekeső a következő évek pop irányvonalait is lerakta. Akkor még képes volt erre. És akkor még képes volt boszorkányra maszkolva kiállni a színpadra egy olyan valószínűtlenül sikeres dallal, mint a Frozen.
Massive Attack - Mezzanine
Ez az év tuti meghatározó pont volt zenei fejlődésemben, mert a Mezzanine is ott szerepel a legfontosabb albumokat soroló listámon. Bár az is igaz, hogy nem ebben az évben vette be magát oda. Ez a lemez szerintem a Massive Attack legjobbja, képtelen ódivatú lenni, helyette inkább aktuális inspiráció 20 évvel később is. Itt írtam róla bővebben.
Beastie Boys - Hello Nasty
Ezt a lemezt kazin hallgattam konkrétan rongyosra, és szerettem meg vele a Beastie Boyst végérvényesen. Egyetlen hatalmas bulifolyam az egész, nincs benne egy percre sem megállás. A Body Movin' vagy az Intergalactic is hosszú hetekre marad az ember fülében, nincs előlük menekvés. Most újra elővettem, és az utóbbi tény mit sem változott 20 év alatt.
Fatboy Slim - You've Come a Long Way, Baby
Nem biztos, hogy ez Norman Cook legjobb lemeze, de az tuti, hogy nagyot szólt a 90-es évek végén, a stílus meg a hangzás pedig szépen felvezette a 2000-es éveket. Olyan óriási dalok vannak rajta, mint minden idők bulislágere a The Rockafeller Skank, a Praise You vagy éppen a Right Here Right Now. Utóbbi megvan, hogy egy agyonjátszott Adidas reklám alapja is volt?
Garbage - Version 2.0
Ha valaki ezután a korong után sem vette észre a Garbage zenekart, akkor egy kő alatt kellett élnie 1998-ban, mert a rajta található dalok özül szerintem 10 is kislemez lehetett volna. Post grunge slágerek nagyszerű kollekciója, melyek közül nehéz kiemelni, hogy a Push It-ot, a When I Grow Up-ot, vagy éppen a Special-t szerettem-e jobban. És akkor a The Trick Is To Keep Breathing még csak most jutott eszembe.
Placebo - Without You I'm Nothing
Van egy generáció, ami soha nem fogja elfelejteni azt a pillanatot, ahogy az Every You Every Me dallamára elindul a Kegyetlen játékok és Ryan Philippe gurul át autójával a mindenen. Ennek a generációnak a Placebo és a Without You I'm Nothing is egy tinikori állandóság. Ahogyan nekem is az. Ráadásul a zenekar itt alakította ki teljesen saját stílusát, és talán Molko hangja is itt volt a legkevésbé evilági.
Jay-Z - Vol 2... Hard Knock Life
Ez már Jay-Z harmadik stúdióalbuma volt, mégis rengeteg elsőzést hozott neki. Ezzel lett például első az albumeladás listák élén, és ezzel került először vezető helyre kislemezekkel is (Hard Knock Life, Can I Get A...). És tulajdonképpen ezzel lett ő a nagybetűs JAY-Z. Arról nem is beszélve, hogy olyan zenei megoldásokat találni a lemezen Timbaland vagy éppen Swizz Beatz által, melyeket itt hallani először.
Air - Moon Safari
A francia duó első lemeze akkora chill és elektronikus zenei klasszikus, mint a ház. Mondjuk a srácok azóta se nagyon tudtak hibázni, és az All I Need, a Sexy Boy, vagy a Kelly Watch The Stars 2018-ban is bármikor előkerülhet. Egyiken sem hallod majd, hogy lassan minden országban ihatnának alkoholt.
Marylin Manson - Mechanical Animals
Ez a lemez mindig kicsit alulértékelt, ha Mansonról van szó, pedig fontos lépés volt a karrierjében. Hozzáadott egy jó adag glamet a róla kialakult képhez, a dalaiból pedig olyan slágereket faragott, melyek a zenetévéken is megállták a helyüket. Tette mindezt úgy, hogy közben Manson maradt, csak képernyőképessé vált. A Mechanical Animals sokak szerint Manson legveszélyesebb lemeze. És, hogy miért? Mert ezzel tarolta le a világot végleg.
+1 Offspring - Americana
Nem gondolom, hogy az Americana kifejezetten korszakalkotó lenne, de az biztos, hogy miatta koncertezhet még mindig az Offspring. Ebben szerintem egyetérthetünk. Ráadásul tökjó poplemez, és úgy szerette gimiben, hogy minden dat kívülről fújtam róla. Egyik osztálytársammal azért küldtek ki minket matekról, mert az Americana dalszövegeit küldözgettük egymásnak levelezésben. Persze azt hittem punk vagyok, de nem voltam. Ahogy az Offspirng sem az, ám ez mit sem von le az Americana tökéletes egyszerűségének értékéből.
És ami fontos, de a top 10-ből nálam kimaradt - jaj megint annyi mindenről lehetne még beszélni! Mert első lemezes volt '98-ban a System of a Down, ott volt a Hole Celebrity Skin-je, a Smashing Pumpkins Adore-ja, Robbie Williams kihozta az I've Been Expecting You-t, az Oasis a The Masterplan-t, a Kispál a Holdfényexpresszt, a Pulp a This is Hardcore-t, aktívkodott a Boards of Canada, PJ Harvey, a Manic Street Preachers...és tényleg még a végtelenségig sorolhatnám.
Nektek mi volt a legmeghatározóbb '98-ból? Írjátok meg kommentben!
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon, így nem maradsz le semmiről!