charivari

13 film, ami miatt 1994 elképesztő év volt a mozikban

2019. május 15. - szabo.kata

Az utóbbi napokban arról beszélt mindenki, hogy a Ponyvaregény, vagy éppen a Holló is már 25 éve jött ki. Ezért megnéztem, hogy ugyan mik taroltak még a mozikban 1994-ben. Az állam meg esett is lefele, mert rá kellett jönnöm, hogy ez bizony az egyik legerősebb év lehetett a filmtörténetben. Persze talán túlzok, hiszen biztosan azért is érzek így, mert ezekkel a filmekkel nőttem fel. Mert ezeket már értettem, és ha elég nagy voltam hozzá, már akkor láthattam őket a moziban, vagy videón (videón!), amikor megjelentek. Később pedig ezekben tobzódtam a tévé előtt tiniként. Így a mostani bejegyzés súlyos nosztalgiahullám egy éppen hiperventilláló 30-as billentyűzetéből.

pulp-fiction-cast-cannes-1994.jpg

Ponyvaregény

Akkor kezdjük a legnagyobb kedvencemmel. Olyan érdekes, hogy ez a film minden évvel csak jobb lesz, és nem avul el. Talán éppen azért mert nem akart divatos lenni, nem akart megfelelni a kor trendjeinek. A karakterekre, helyzetekre, a humorra és a zenére (ó, a zenére!) épített. Minden alkalommal másik jelenet a favoritom belőle, Vincent Vega, Jules, az óra...örök hőseim. Persze ebbe a filmbe később szerettem bele, nem 1994-ben, túl sok volt benne baszdmeganyád és a lövöldözés egy 10 évesnek.

A holló

A Holló 1994-ben óriási volt. Kultuszfilmmé tette a hangulat, a történet, a tragédia. A tragédia, ami gyerekként nagyon meghatott, amikor először olvastam róla az Ifjúsági Magazinban. Abban nem vagyok biztos, hogy olyan időtálló-e, mint a Ponyvaregény - mert szerintem már a korában sem volt túl előremutató. De az tuti, hogy szubkultúrák alapvetése (néztem én ezt unokatesóm goth barátaival is párszor), és bár nem a szívem csücske, ha nem láttam volna egyszer sem, sok beszélgetésből szomorúan kimaradnék.

Forrest Gump

A Ponyvaregény mellett a legfontosabb filmje az évnek, szintén annyira időtálló, legalább annyi örökérvényű jelenetet és párbeszédet tartalmaz - és még a zenéje is legalább annyira jó! Tom Hanks pedig zseniális. Miatta még én is futnék, ha nem utálnék mozogni annyira.

Az oroszlánkirály

Korosztályom legnagyobb traumája: Mufasa halála. Az Oroszlánkirályt először moziból felvett verzióban láttam otthon videókazin (fateromnak volt egy tékás ismerőse, aki mindig szerzett nekünk ilyeneket), és amikor az említett jelenethez értünk, nagyon sírtam. Nagyon fájt. Szerintem még felnőttként sem néztem meg azt a részt újra, mindig eltekertem a kazit is. Nagyszerű film, emlékezetes karakterekkel, dalokkal és! Eredeti szinkronhangokkal! Angolul volt meg a zenéje, csak úgy hallgattam, angolul tudom Timon és Pumba dalát most is.

Interjú a vámpírral

Nagyon kíváncsi voltam erre a filmre, mert láttam a Bravóban a filmképregény ajánlóban (istenke, mennyi tévedés volt azokban a sztorikban!). Amikor később már elég tini voltam ahhoz, hogy videón megnézhessem, nagyon odáig lettem érte. A hosszú hajú Brad Pitt (ahogy szegény a szintén '94-es Szenvedélyek viharában se), sajnos nem tetszett, de Lestat! És a Guns and Roses. Ha használnék emoticokonkat a posztokban, most tennék ide egy szívecskét. Anne Rice vámpírvilága szépen követte az 1992-es Drakula filmet, a könyveit faltam később, el volt ez a dolog találva.

Léon, a profi

Ha egyszer láttad, soha nem felejted el. Bekúszik a bőröd alá, és ez itt nem közhely, hanem konkrétum. Jean Reno a legjobb főszereplő, és nagyszerű mellette az elképesztően fiatal Natalie Portman. De ne feledkezzünk meg Gary Oldmanről se! Talán túl fiatalon láttam először, de nem volt baj.

A remény rabjai

Az egyetlen a sorban, amit már felnőttként láttam. Itt pedig ez nem volt baj. Mert több rétegét értettem meg. És annyira szórakoztató, annyira vicces. Pedig olyan sok keserűség van benne. Az egyik legjobb King adaptáció, amihez rengeteget tesz hozzá Tim Robbins és Morgan Freeman.

Ace Ventura: Állati nyomozoo

Na erről a filmről anyámék azt gondolták, majd jó lesz egy 10 évesnek és a húgának. Hát tényleg az volt! Persze a Finkle dolgot csak kicsit később vágtam le, de imádtuk! Betéve tudom az egészet, a szövegeket, a jeleneteket, mindet. Amennyire idiótaság az egész, annyira zseniális. Ezen velem nem lehet vitatkozni.

Csillagkapu

Mennyire lenyűgözött! És lenyűgöz most is: bármikor látom a tévében, megnézem. A sorozatokért sose rajongtam (ne kövezzetek meg), de a film megfogott. Mindig is érdekelt az ufós és az egyiptomi téma is, a kettő együtt meg nálam telitalálat. És hálistennek elég jól volt megcsinálva, ma sem érzem cikisnek a megoldásait.

Féktelenül

Megy egy busz, nem lehet megállni, nem lehet lassítani, mert felrobban. Meg ott van Sandra Bullock és Keanu Reeves, és a 116 percen át tartó, lábon kihordott szívroham. Hát lehet ezt nem imádni? Egyszerű film, mint a faék, de a maga módján tökéletes. Folytatni mondjuk nem kellett volna.

Shop-stop

Szégyenszemre ezt a világot a Jay és Néma Bob visszavág című filmmel ismertem meg (amit feltétlenül szeretek), de meg is néztem utána minden vonatkozót. A Shop-stop is egyszerű mint a faék, és tulajdonképp végig csak pofáznak benne, de ettől olyan jó. És ettől ugyanolyan kult ez is, mint a Ponyvaregény. 

Született gyilkosok

Ezt leginkább ki szokták hagyni, amikor 1994 legjobb filmjeit sorolják, valószínűleg azért, mert nagyon megosztó...és valljuk be: elvetemült. Nekem nagy kedvencem, minden brutalitásával együtt, bár az is igaz, hogy nem feltétlen alszom jól utána. Woody Harrelson, Juliette Lewis, Robert Downey Jr és a többiek hatalmasat játszanak. Arról pedig ne feledkezzünk meg, milyen jó benne a Nine Inch Nails!

Ed Wood

Mindig emlékeztetnem kell magamat arra, hogy az Ed Wood is Tim Burton film, pedig Johnny Depp adhatna gyanút a dologra - mégis kicsit kiesik az univerzumából. Szuper vígjáték egy tehetségtelen, ám annál nagyobb álmokkal rendelkező rendezőről, aki tényleg élt és alkotott. Ha nem is jól.

És még, és még! Mindenképp érdemes: Nyakunkon az élet, A maszk, Dumb és Dumber, Kisasszonyok, Négy esküvő és egy temetés, Zaklatás, Frankenstein, Sekély sírhant, Lapzárta, Kvíz-show, Maverick. És a Sátántangó! És tuti, kihagytam a kedvencedet, de akkor kommentben írd meg jól!

(és még egyszer elmondom, megelőzve a klasszik index kommenteket - amit úgyse lehet, de próbálkozom - nem vagyok filmesztéta, ez egy filmes rajongói poszt csupán)

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon, így nem maradsz le semmiről!

A bejegyzés trackback címe:

https://charivari.blog.hu/api/trackback/id/tr6514827282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sircharley 2019.05.15. 22:36:36

Hú basszus ez tényleg mekkora mozis év volt, én is csak keresem az állam. (meg persze azon is, hogy milyen régen volt, még csak 14 voltam)

laci_52 2019.05.15. 23:16:34

A Forrest Gump utolérhetetlen klasszikus, de műfajában a Féktelenül is óriási volt.

szkepi 2019.05.15. 23:32:05

Jim Carrey éve. Maszk- Dumb és Dumber

satie · http://321.hu/sas 2019.05.15. 23:59:10

mondjuk első ránézésre is ott van az Apám, a hős, meg Bertoluccitól A kis Buddha:

en.wikipedia.org/wiki/1994_in_film#A%E2%80%93D

satie · http://321.hu/sas 2019.05.16. 00:12:17

aztán nem jelentéktelen még a Chunking, a Halhatatlan Kedves, a Lisszaboni történet, a Puszta formalitás, a Jason Scott Lee-féle Dzsungel könyve, és hát igen, jó, hogy szóba került, a Sátántangó, ami legutóbb 7 éve került be a legnevesebb brit orgánum a Sight & Sound minden idők 50 legjobb filmje közé

Liberális Artúr · arturfilm.blog.hu 2019.05.16. 04:09:48

És még pár nagyon elismert, kevésbé fősodrú film, akit érdekel:

Csalóka napfény
Csungking expressz
Crumb
Éljen a szerelem
Élni
Három szín: piros
Kedves naplóm
Kosaras álmok
Az olajfák alatt
Sátántangó

el periodista 2019.05.16. 06:59:14

@satie: Oh, csungking expressz és a Puszta formalitás! Imádom! Utóbbiban Depardieu kádas jelenete a mai napig kísért.
A Veled is megtörténhet (belga krimi áldokumentarista stílusban) korábbi, de ebben az évben mutatták be. Méltó ellenfele a Született gyilkosoknak, de annál fájóbb és ijesztőbb (elsősorban a kézikamera miatt)., Sajnos nem volt olyan marketingje, így Oliver Stone filmje lenyomta, pedig klasszisokkal jobb.
kedvenceim még:
Mennyei teremtmények
Priscilla...
A halál és a lányka
Promenád a gyönyörbe
Eső előtt (a zenéje is!)
Lisszaboni történet

stb.

satie · http://321.hu/sas 2019.05.16. 07:57:43

Basszus, a Csalóka napfény nekem is 94-ből rémlett, miközben írtam, fu, de szégyellem magam. ALAP! :) @el periodista: :) :) És valóban, az Eső előtt is (nem láttam még sajnos) állítólag jelentős film, valamint A halál és a lányka, igen!! :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2019.05.16. 09:07:59

"Anne Rice vámpírvilága szépen követte az 1992-es Drakula filmet, a könyveit faltam később, el volt ez a dolog találva."

hogy mi?

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.05.16. 09:20:46

Ez egy remek év volt, valóban...

Ponyvaregény mekkorát ütött... A Forrest gumpot meg a nyálas kampány miatt nem néztem meg sokáig. Aztán mekkorát ütött elsőre, vagy öt évesen...

szabo.kata 2019.05.16. 11:46:30

@szkepi: mennyit kereshetett 94-ben!

szabo.kata 2019.05.16. 11:48:30

@doggfather: nem fogalmaztam jól, de úgy értettem, hogy a vámpírvilág párévente újra előjön a filmekben, mint pl itt is. 94-ben ennek Anne Rice könyve volt az az alapja, de nyilván nem Anne Rice írta a Drakulát..

szabo.kata 2019.05.16. 11:49:22

@satie: értem én ezeket a kicsit passzívagresszív hozzátételeket, de mondtam, hogy tuti kihagytam mások kedvenceit, úgyhogy tessék, csak tessék ;)
süti beállítások módosítása