Az utóbbi években folyamatos az a tendencia, hogy ugyan egyre kevesebbet hajlandóak az emberek hanghordozókra költeni, a bakelitlemezek eladása szépen növekszik. Ráadásul annyira, hogy a 2014-es adatok a 2013-as eredményhez képest 52%-os emelkedést mutatnak Amerikában, ami rendkívüli eredmény. Nem csak a bakelitnak megy azonban nagyon jól - Friss adatok és következtetések jönnek!
A Nielsen SoundScan adatai szerint 9,2 millió albumot adtak el bakeliten az Egyesült Államokban tavaly. 1991 óta, hogy ez a felmérés egyáltalán létezik, ez a legmagasabb érték. Persze ez a szám csak az teljes lemezeladás 6 százalékát teszi ki, de növekvő tendencia nem szakadt meg, sőt. A bakelit mellett elképesztően népszerűek voltak tavaly a streaming szolgáltatások, melyeknél 54%-os emelkedést lehet tapasztalni Amerikában. Ez azt jelenti, hogy míg 2013-ban 106 milliárd dalt hallgatott így a közönség, addig tavaly már 164 milliárdot. Elképzelni is durva, és akkor ebben az egész világ adatai benne sincsenek.
Míg bakelitetek imádunk vásárolni, és a streamingre is rászoktunk, addig egy-egy szám vagy album letöltéséért már nem szeretünk annyira fizetni. A dalok forgalma 9%-kal, az albumoké 12-vel esett vissza. Ezek mind erősítik azt a teóriámat (a streaming terjedésével együtt), hogy az emberek már inkább számokat hallgatnak, nem teljes lemezeket, pedig azért az is baromi jó dolog. De vissza a témához. Míg 2013-ban 1,26 milliárd dollárért értékesítettek dalokat digitális formátumokban, addig 2014-ben már "csak" 1,1 milliárdért. A csökkenésben egyébként a streaming is ludas, hiszen ott szinte mindent megtalál az ember, amire szüksége van, és egyre kevesebb felhasználó vágyik arra, hogy birtokolja is a számokat, amiket hallgat, ha úgyis akármikor, minden digitális eszközén eléri őket (erről egyszer már filozofáltam itten).
Érdekes látni, hogy egy klasszikus hanghordozó, és a legújabb zenehallgatási forma egyszerre volt 2014 zenei császára. A jelenség egyébként nem zavaró vagy meglepő. A bakelit fokozódó népszerűségét az exkluzivitás, a minőség és a rajongás adja (vagy az előadóért vagy pusztán a zenéért), a streamingét pedig az, hogy elképesztően könnyen elérhetővé teszi a zenét. Ez a tendencia egyébként nagyon jó útmutató a zenészeknek és a kiadóknak is ahhoz, milyen irányba és hogyan terjesszék "termékeiket".