Vannak azok a tipikus rock&roll fotók, amiket kb mindenki ismer, de nagy részük nem tudja, ki készítette őket. Mindenhol felbukkanak a neten, imádjuk őket, aztán az eredetükről lövésünk nincs. Nos, Michael Putland képei is ilyenek, a fotós ugyanis az elmúlt 50 éveben olyan mára kultikus képeket lőtt el a világ legsúlyosabb rocksztárjairól, amiket gyakran sorolunk a kedvenceink közé. Hogy kicsit jobban megismerjük a munkássággát, és ezentúl tudjatok fotóst kapcsolni a képekhez, összegyűjtöttem pár igazán emlékezetes munkáját.
Amikor Michael Putland az '50-es években először elkezdett próbálkozni a fotózással, a nagybátyja azt mondta neki, hogy ez lesz az, amivel egyszer igazán közel kerülhet majd a hőseihez. Putland nem hitt neki, de nem sokkal később már be is indult a karrerje, aminek során rengeteg előadó útját fotózta végig. Koncerteken, teljes turnékon is ott volt (például a Stones '73-as koncertsorozatán), de a kiadók és magazinok is felfigyeltek rá. Egyszerre dolgozott címlapokon és lemezborítókon, mindenki imádta, és imádja most is. Ez pedig nem véletlen, hiszen Putland nem csak profi fotós, hanem igazi zeneőrült is, akinek van is fogalma róla, kikkel van dolga. Talán ettől is lesznek olyan különlegesek a képei. Egyébkén már a '70-es években saját ügynökséget alapított Retna néven, ahol saját képeit kezeli, de más fotósok karrierjét is egyengeti. A mai napig aktívan fotóz, csak most már leginkább olyan világzenében, vagy a jazz műfajában tevékenykedő előadókat, akiket igazán imád.
Most pedig jöjjenek azok a bizonyos lenyűgöző képek, amikről az elején beszéltem, néhol a fotós kommentárjával egyetemben!
The Clash, 1978, New York
The Who, 1975, London - "Sokszor fotóztam a The Who-t, ami nem volt egyszerű, mert nagyon gyorsan mozogtak a színpadon. Townshendet imádom, bár soha senki nem volt egyszerre ennyire goromba és kedves velem."
Siouxsie Sioux, 1980, London - "Ez volt az egyik kedvenc fotózásom, Londonban csináltuk, valakinek a lakásán, már nem emlékszem. Bár egy ilyen hiperlaza imidzset vett fel, Siouxsie fenséges volt, az a hatalmas haj pedig a világ legszebb szempárját takarta."
Marc Bolan a turnébuszban, 1972-ben - "Bolannel is elképesztően sokat dolgoztam, kicsit öntelt srác volt, de imádni való. Ezen a képen éppen az én fényképezőgépem van a kezében. Szerette használni, de mindig be kellett előtte rajta állítanom neki mindent."
Duran Duran, London, 1981 - "Főleg a karrierjük elején dolgoztam velük. Egyszer én vittem be Johnt és Micket a Studio 54-be. Nem voltam annyira menő, hogy simán beengedjenek oda, de szerencsém volt, és az lett életem egyik legkirályabb pillanata."
Gene Simmons, New York, 1977
The Rolling Stones, London, 1974 - "Két klipet forgattunk egy nap alatt. Ez volt az első, az It's Only Rock'n'Rollhoz. A sátrat a végén teliengedtük habbal, és majdnem elmerültünk benne."
Keith Richards és Ronnie Wood, New York, 1979
David Bowie, London, 1976 - "Ez a Thin White Duke turné londoni állomásán készül a Webleyben, csodálatos koncert volt."
Robert Smith, Brazília, 1987 - "Amikor a Cure-ral Brazíliában turnéztunk, megálltunk egy kicsi hegyi faluban, ott készült ez a fotó is."
John Lennon és Yoko Ono, Berkshire, 1971 - "Ez a fotó ott készült, ahol az Imagine klipjét is forgatták, Lennon házában. Egy olyan magazinnak fotóztam, akikkel Lennon korábban összekapott, ezért nagyon izgultam, de elképesztően kedvesen fogadott. Igazi úriember volt."
Bob Marley, Mick Jagger és Peter Tosh, New York, 1978 - "Mick épp a színpadról esett be a koncert után, ezért csapzott kicsit. A kép a backstage-ben készült, ahol elképesztő hangulat uralkodott."
Leonard Cohen, London, 1974 - "Hogy tud valaki ennyire laza lenni? Kétszer dolgoztam vele, és ő a világ egyik legnyugodtabb embere, ebben biztos vagyok."
Bruce Springsteen, amerikai turné, 1978